Kennis & inspiratie


INSPIRATIE voor uw organisatie

Heeft u onze inspiratieboeken Inspiratie voor uw inrichting en Alles voor de onderbouw al bekeken? Met deze online aanvulling sluiten wij aan bij deze mooie boeken en willen wij u inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Referenties, achtergrondverhalen, tips, ideeën en handige downloads, allemaal aan de hand van herkenbare ruimtes en activiteiten. Binnenkijken bij de buren, horen hoe anderen te werk gaan, verassende en inspirerende oplossingen, invalshoeken en ideeën.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier inspiratie voor uw inrichting of Bekijk hier Alles voor de onderbouw


Geef vorm aan Co-Design met uw leerlingen

Geschreven op woensdag 15 februari 2017

Co-Design is een manier van ontwerpen waarbij ontwerpers de gebruikers van hun producten betrekken in het ontwerpproces. Lees hier meer over wat Co-Design is, hoe het het beste tot zijn recht komt en wat de voordelen zijn voor zowel de leerling als de docent.
Lees verder

Gecontroleerd van start met programmeren en robotica

Geschreven op donderdag 26 mei 2016

Op 25 mei 2016 lanceerden Kennisnet, SLO en diverse scholen een doordachte leerlijn programmeren PO waarmee u vol vertrouwen aan de slag kunt met programmeren. Maar hoe vertaalt u deze handige tool nu naar de praktijk?
Lees verder

Kunst en cultuur? Genieten en leren!

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Kunst en cultuur klinken voor menigeen als het tegenovergestelde van snelle moderne technologie. Maar staan beiden écht zo ver uit elkaar of kunnen ze elkaar juist versterken? Pedro de Bruyckere, onderzoeker en pedagoog, neemt ons mee in een betoog over de hedendaagse benadering van kunst en cultuur.
Lees verder

Al levels scorend door het curriculum met gamification

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Van achter je bureau zien hoe intrinsiek gemotiveerde leerlingen zelf de stof oppakken, samenwerken, leerdoelen halen en elkaar verder helpen. De droom van elke docent? Een illusie? Of gewoon een kwestie van de stof anders benaderen? Gamification lijkt er aardig dichtbij te komen. Joke Visschedijk, spelontwerpster en mede-eigenaar bij Meeple vertelt er meer over.
Lees verder

Virtuele werelden voor het onderwijs & onze tips

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van virtual reality voor het onderwijs? We hebben de verschillende virtuele werelden, onze aanraders en lees-, luister-, en maaktips voor u op een rijtje gezet.
Lees verder

Dit moet u weten over virtual reality

Geschreven op maandag 9 mei 2016

Meer weten over wat virtual reality nu precies inhoudt en nog belangrijker: wat kan virtual reality betekenen binnen uw onderwijs? Hieronder een heldere samenvatting met aandacht voor de totstandkoming van VR, de werking van VR en de meerwaarde van VR voor het onderwijs.
Lees verder

De LEGO Education Innovation Studio van Saxion

Geschreven op zaterdag 7 mei 2016

Met de LEGO Education Innovation Studio (LEIS) van Saxion wil de hogeschool bijdragen aan de behoefte aan hooggeschoold technisch personeel in de regio. Hoe? Door kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie, door gebruik te maken van LEGO® Education. Met de LEIS ondersteunt Saxion het primair- en voortgezet onderwijs bij de integratie van wetenscha
Lees verder

3D-printen in meer dan drie dimensies bekeken

Geschreven op vrijdag 6 mei 2016

Inmiddels heeft het 3D-printen zijn intrede in het onderwijs gedaan. Maar hoe verleggen we de focus van de mooie geprinte eindresultaten naar de belangrijke weg er naartoe? Hoe creëer je meer aandacht voor het proces, gekoppeld aan leerdoelen en vaardigheden? Peter Hulsenboom is praktijkinstructeur opleiding leraar techniek aan de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht en legt uit.
Lees verder

Waarom aan de slag met maakonderwijs?

Geschreven op vrijdag 6 mei 2016

Maken maakt gelukkig! Het vormgeven van ons eigen leven en onze eigen wereld maakt gelukkig. Alleen maar passief consumeren maakt ons onrustig. Het maakonderwijs heeft naast een positief effect op onze huidige en toekomstige samenleving ook een positief effect op het individuele welzijn van leerlingen. Maar hoe start je met maakonderwijs? U leest het hier.
Lees verder

Een onderzoekende houding creëren in de onderbouw van het VO

Geschreven op woensdag 4 mei 2016

Leerlingen leren door te doen. Bij onderzoekend en ontwerpend leren worden leerlingen gestimuleerd om de wereld zelf te ontdekken en te ervaren. Quest en Stichting Ontdekplek hebben hiervoor een aantal leuke, uitdagende en snel uitvoerbare proefjes ontwikkeld. Ontdek hoe u een onderzoekende houding kunt creëren in de onderbouw!
Lees verder