3 do's en dont's bij een Chromebook-implementatie

Geschreven op maandag 11 september 2017

 

Goed voorbereid de toekomst tegemoet

Chromebooks van Google worden steeds populairder in het onderwijs. In onder andere Zweden en de Verenigde Staten is meer dan de helft van alle apparaten in het onderwijs een Chromebook en ook in Nederland is er een stijgende lijn te zien. Met het aanschaffen en uitrollen van de Chromebooks in uw school bent u er echter nog niet. Hoe verleidelijk en eenvoudig het ook is om Chromebooks de klas in te krijgen, er zijn zaken waar u van tevoren rekening mee moet houden.Dus, overweegt u als school over te stappen op Chromebooks? Neem dan even de tijd om onderstaande tips te lezen.

DO: Zorg voor een goede infrastructuur

Er bestaan niet veel apparaten die eenvoudiger zijn dan Chromebooks. Dit betekent echter niet automatisch dat de onderliggende infrastructuur ook zo simpel kan zijn. Voor het inloggen en gebruiken van digitale lesmethodes is namelijk niet alleen een goede internetverbinding nodig, maar ook voldoende wifi-dekking in het schoolgebouw om ervoor te zorgen dat uw leerlingen vanaf iedere plek kunnen inloggen.Bij OBS De Heksenketel in Assen waren ze vóór de uitrol van 30 Chromebooks al klaar voor een eventuele uitbreiding. “Voordat we met Chromebooks aan de slag gingen wisten we dat we ons bestaande WiFi-netwerk moesten uitbreiden. Heutink ICT heeft voor ons ingemeten hoeveel access points we nodig hadden zodat we nu in ieder lokaal optimale dekking hebben. Hierdoor zijn we niet alleen klaar voor nu, maar ook voor de toekomst.”Zorg er ook voor dat u nu alvast nadenkt over de toekomst. Heeft u voor dit moment de keuze gemaakt om 24 Chromebooks in de bovenbouw te laten rouleren, maar verwacht u dat dit aantal binnen een paar jaar zal groeien? Houd daar dan nu alvast rekening mee, zodat u niet bij elke uitbreiding uw infrastructuur moet herzien.

DON’T: Chromebooks zien als een traditionele werkplek

Met een Chromebook werkt u fundamenteel anders dan op een beheerde Windows-werkplek. Op een Windows-werkplek werkt u vooral lokaal of op de server, op een Chromebook werkt u nagenoeg volledig in de cloud. Dit biedt veel voordelen, maar u kunt voor vervelende verrassingen komen te staan als u niet eerst kritisch binnen uw organisatie kijkt welke applicaties er gebruikt moeten worden. Werken uw leerlingen bijvoorbeeld nog veel met traditionele desktopapplicaties als Maatwerk Rekenen of Hoofdwerk, dan is het belangrijk om u te realiseren dat deze applicaties niet werken op een Chromebook, of met een kostbare omweg. U kunt immers geen Windows-applicaties installeren op een Chromebook. Zorg er dus eerst voor dat u hier een goed online alternatief voor hebt gevonden die vanuit een internetbrowser werkt.


DO: Organiseer het beheer

Als u optimaal gebruik wilt maken van de Chromebooks, dan laat u uw leerlingen op de Chromebook inloggen. Op die manier kunt u als school bepalen wat de startpagina is en welke applicaties voor specifieke leerlingen beschikbaar zijn. Hiervoor hebben ze echter wel een G Suite for Education-account nodig. Het kan een arbeidsintensieve klus zijn om zowel in uw leerlingadministratiesysteem als in de Google-omgeving accounts aan te maken en bij te houden. In het basisonderwijs is het daarom het overwegen waard om bijvoorbeeld via de omgeving Mijn Omgeving Online (MOO) een koppeling te maken met de G Suite-omgeving, waarmee de inloggegevens voor MOO en de Chromebook identiek zijn. Wanneer de leerling op die manier inlogt op de Chromebook, is deze bovendien automatisch ingelogd op alle Basispoort-applicaties die via de portaalpagina van MOO worden ontsloten.

Aan de slag

Met Chromebooks legt u een basis om van daaruit geleidelijk grote slagen te maken binnen uwonderwijs en staat u als school aan het begin van een uitdagende ontwikkeling. Zolang u bovenstaande tips in het achterhoofd houdt, behoedt u uzelf in ieder geval voor de grootste valkuilen. Mocht u nog vragen hebben, of meer informatie willen, klik dan op onderstaande knop.


     

        

 __________________________________________________________________________

 

           

Sebastiaan Terpstra

Sebastiaan heeft ruim 12 jaar ervaring in het onderwijs, zowel in de onderbouw van het VO als in het MBO. Ooit begonnen als docent Engels en Nederlands heeft hij via de lerarenbeurs de opleiding Communicatie & Multimedia Design gevolgd en heeft hij zich gespecialiseerd op het snijvlak tussen onderwijs en ICT. Vanuit Heutink ICT begeleidt hij scholen bij de implementatie van ICT in de klas, waarin hij zich als Google Certified Innovator specialiseert in het begeleiden van onderwijsinnovatie met Chromebooks en G Suite for Education.