Ontdekken, onderzoeken en creëren met een box vol creatieve materialen

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

 

Geef twee verschillende docenten
op twee verschillende scholen
elk eenzelfde box vol creatieve materialen
om mee aan de slag te gaan in de klas
en aanschouw wat er gebeurt. 

--------------------------------------
SCHOOL 1 - Groene hart leerpark
--------------------------------------


                     

CKV-docente Krista Groenewegen
en haar klas aan de slag!

We ontvingen een box vol met allerlei verschillende materialen en zijn er vol enthousiasme mee aan de slag gegaan. De klas waarmee ik met de box heb gewerkt
is een internationale klas waarvoor geen vast
programma geldt. Dat bood mogelijkheden!

 

Aan de slag met de Doodle 3D-pen

Droomsieraden

De eerste opdracht die ik heb bedacht is om met behulp van de 3D-pen sieraden te ontwerpen met een groep derdeklassers. Deze sieraden moeten iets vertellen over de toekomstdromen van de leerlingen. Dat hebben mijn collega en ik natuurlijk eerst zelf uitgeprobeerd!

Fantasiebeestjes
Met een tweedeklas gaan we insecten maken.
Ter voorbereiding laten we ze kijken naar natuurfoto’s, realistische tekeningen, kunstwerken en fantasiefiguren. Daarna gaan ze aan de slag met de 3D-pen en maken
ze een klein, vreemd insect waar ze ook een naam
voor gaan bedenken. 

We waren verrast over hoe gedetailleerd we konden werken met de 3D-pen.

            

 

     

Aan de slag met acrylverf
& schildersdoeken

De enige opdracht die ik de leerlingen meegaf was dat ze
materialen moesten combineren en samen moesten werken.
Verder waren ze vrij om te maken wat ze maar wilden.
De eerste week begon een klein groepje leerlingen met 
schilderen, de week erna ging een ander groepje verder

    met het werk dat nog niet af was. De leerlingen vonden
de vrijheid die ze kregen bij deze opdracht erg lastig en gaven
er op heel verschillende manieren invulling aan. Ik vond het 
opmerkelijk dat ze de bladgoudvellen niet gebruikten, dat had
ik niet verwacht, want het ziet er bijzonder en uitnodigend uit.
Het is echter behoorlijk teer, waardoor ik het zelf niet zo snel
snel zou aanbieden in de onderbouw.


Aan de slag met Sculpture block

Voordat de leerlingen aan de slag mochten met dit materiaal kregen ze uitleg over het begrip ‘beeldhouwen’ en liet ik
ze afbeeldingen zien van allerlei vormen van beeldhouwkunst. Om de uitleg te illustreren heb ik gebruik gemaakt van
de afbeeldingen die bij het product op de website van Heutink zijn te vinden. De uitwerking was vrij, het accent lag op kennismaken met gereedschappen en beeldhouwen. Ik vond het erg leuk om te merken dat de leerlingen zelf op het
idee kwamen om op internet op te zoeken of de materialen ook beschilderd konden worden. Alhoewel ik de materiaal-
kleur op zich al mooi vond en ook geschikt achtte voor de opdracht, merkte ik dat het merendeel van de leerlingen
toch liever met de acrylverf aan de slag ging om het beeldhouwwerkstuk van kleur te voorzien.


Aan de slag met Spray paint

                   

Tijdens NLdoet* gingen alle tweedeklassers van onze school aan de slag voor een goed doel. Zo ging één van de klassen aan de slag met het opvrolijken van ons schoolplein. Onze school is gehuisvest in een oud gebouw dat in de toekomst vervangen gaat worden. Een creatieve dag met de leerlingen resulteerde in een veel gezelliger plein. De Spray paint is gebruikt voor het decoreren van de prullenbakken. 

 

Tip van Krista
Tijdens de NL doet-klus ontstond spontaan een extra opdracht: zelf sjablonen snijden, in dit geval geïnspireerd op (straat-) kunstenaars zoals bijvoorbeeld Banksy of Hugo Kaagman. De sjablonen kunnen een patroon vormen op de tafels in de aula. Bij deze opdracht ligt de vaardigheid meer bij het snijden van de sjablonen, wat in de voorbereiding plaatsvindt. Voor het spuiten is dan ook de minder vaardige leerling succesvol.

 

 

--------------------------------------
SCHOOL 2 - Beekdal college
--------------------------------------

                                                 

CKV-docente Gerry Schoffelen 
en haar klas aan de slag!

Tijdens het werken met de materialen uit de verrassingsbox werkten deze leerlingen aan hun eindopdracht als afsluiter van een periode waarin gewerkt werd met het thema 'Onderwijs'.

 


Aan de slag met acrylverf & schildersdoeken

Onze examenleerlingen hebben dankbaar gebruik gemaakt van de acrylverf.
De kelk van een ‘bloemlamp’, die open en dicht kan, is ermee beschilderd.

 

En ook een groot werk met een schedel in een dorre, dode wereld
werd bewerkt met de spuitverf. Als je vanaf een gemarkeerde plek
door de ogen van de schedel kijkt zie je een paradijselijke omgeving
vol bloemen. Een groot voordeel van deze verf is dat het snel
droogt, goed mengt en je er gemakkelijk overheen kunt schilderen.
Hierdoor ontstaan, soms onbedoeld, prachtige effecten.

 

   

Aan de slag met Sculpture block

Zoals gezegd werkten de leerlingen ten tijde van het ontvangen
van de verrassingsbox aan een eindopracht. De eindopdracht
luidde: maak in groepjes van vier leerlingen een cultuurspel
met 25 vragen per kunstdiscipline. Het spel wordt vervolgens
door de andere groepen (per klas) gespeeld en beoordeeld.

  Het boetseermateriaal Sculpture Block liet zich gemakkelijk
verwerken tot een scala aan pionnen en dobbelstenen
En ook de acrylverfspuitbussen waren erg geliefd.
De leerlingen werden blij van het verschil dat iets eenvoudigs
als een spuitkleurtje kan maken.

 


Aan de slag met Spray paint

Een van de acties voor een goed doel was het maken van kaarten op basis van een sjabloon waarop of waarover de leerlingen dan nog iets tekenden of schilderden. Hierbij bleek dat de acrylverf ook door de brugklassers prima zelfstandig te hanteren is. Ze bespoten hun sjablonen er vol enthousiasme mee.

    


Aan de slag met de Doodle 3D-pen

De 5e klas staat nog een leuke uitdaging te wachten: zij mogen binnenkort aan de slag met de 3D-printpennen.
De opdracht? Maak een moderne relikwie. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!

 

--------------------------------------

IN DE BOX

Krista, Gerry en hun leerlingen werkten met de volgende materialen 
(aangevuld met eigen materiaal):

Sculpture block groepsset
Doodle 3D-pen
Doodle 3D-pen draadassortiment
Spray Paint
Talens Amsterdam Acryl
Gel medium 
Reeves schildersdoeken 
Imitatie bladmetaal 

Porseleinstiften

--------------------------------------

 

                                    

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.


 

 


* Het Oranje Fonds organiseert jaarlijks samen met duizenden organisaties in het land NLdoet; de grootste vrijwilligersactie van Nederland. NLdoet zet vrijwillige inzet in de spotlights en stimuleert iedereen om een dag(deel) de handen uit de mouwen te steken. De afgelopen 10 jaar zijn er maar liefst 40.000 klussen geklaard en hebben 1,5 miljoen mensen deelgenomen.