Een sterk staaltje spelling en taal!
In de nieuwe editie blijft Staal verrassen met ijzersterke inhoud, terwijl al het goede behouden blijft.
Spelling-grammatica
De nieuwe Staal spelling-grammatica is nog beter geworden. In deze beproefde methode met steevast goede resultaten, combineer je het effect van instructie met de kracht van eenduidigheid en herhaling. Samen werk je aan heldere doelen en álle kinderen doen mee. De vernieuwde Staal hanteert als enige methode de bewezen spellingmethodiek van José Schraven (ZLKLS editie 2023).
Taal
In elk thema van Staal maken kinderen de beweging van input naar output. Zij doen dat volgens het 5-fasenmodel, een didactisch model dat ervoor zorgt dat kinderen alle stappen tot een taalproduct gestructureerd doorlopen. Na een introductie van het thema in de grej van Staal, verzamelen de kinderen in de volgende lessen geleidelijk taalbouwstenen en ontwikkelen ze taalvaardigheden die ze nodig hebben om in de laatste lessen een eindproduct te maken.
Werken aan woordenschat is erg belangrijk voor schoolsucces van leerlingen. Met de efficiënte en effectieve aanpak van woordenschat in Staal wordt ingezet op een uitbreiding van zowel de brede als de diepe woordenschat van leerlingen. Hoe dat precies zit, is te lezen in deze whitepaper.
Voor het basisonderwijs zijn de referentieniveaus 1F en 1S/2F verplicht. Maar wat betekenen de referentieniveaus precies en hoe zijn ze in Staal verwerkt is te lezen in deze brochure.
Leerlingen taalkrachtig maken is een van de uitgangspunten van Staal, dus ook als het gaat om de belangrijke vaardigheid van het schrijven van teksten. In dit artikel wordt beschreven hoe deze vaardigheid in Staal wordt aangepakt en waarom is gekozen voor het vijffasenmodel.
Nederland is zo ongeveer het enige land waar begrijpend lezen als een apart vak op het rooster staat. Maar als je lezen en schrijven in samenhang aanbiedt, kunnen kinderen in beide domeinen groeien. Lees het artikel voor meer informatie.
Kinderen goed leren communiceren, dat is het doel van Malmberg. Het stelt ze in staat met elkaar te spreken, naar elkaar te luisteren, te lezen en te schrijven over wat ze leren en meemaken. Nieuwsgierig naar onze visie? Lees dan onze vijf pijlers en bekijk het filmpje.