Leerlingen duiken met Taal actief tekstbegrip de tekst in. Rijke teksten daar valt iets in te ontdekken en maakt kinderen nieuwsgierig en stimuleren om verder te lezen, te kijken of te luisteren. Ze zetten aan tot nadenken, praten en verder lezen over het onderwerp van de tekst. Taal actief biedt tekstbegrip aan in samenhang met taal. Door aan te sluiten op de acht communicatiethema's van Taal actief taal, verdiepen en verbreden de leerlingen hun kennis, inzicht en vaardigheden. Een kerdoeldekkend aanbod voor begrijpend lezen voor groep 4 t/m 8. Voor groep 7 en 8 is er een aanvullend aanbod Verder met teksten.
Deze demo laat je zien hoe een les Tekstbegrip is opgebouwd en vertelt je meer over de keuzes die we gemaakt hebben. Bijvoorbeeld waarom we werken met rijke teksten, wat rijke teksten zijn, hoe Tekstbegrip aansluit bij Taal actief en hoe interactief elke les is. Kinderen leren met elkaar
Kinderen goed leren communiceren, dat is het doel van Malmberg. Het stelt ze in staat met elkaar te spreken, naar elkaar te luisteren, te lezen en te schrijven over wat ze leren en meemaken. Nieuwsgierig naar de visie van Malmberg hierop? Lees de vijf pijlers en bekijk het filmpje.
Nederland is zo ongeveer het enige land waar begrijpend lezen als apart vak op het rooster staat. Maar als je lezen en schrijven in samenhang aanbiedt, kunnen kinderen in beide domeinen groeien. Taalspecialist Tjalling Brouwer schreef hierover een artikel.