Elk leerjaar van Blits bevat vier lesblokken van zes weken. Per week geef je twee lessen: een basisles en een digitale herhalingsles. Daarbij werk je in de eerste vier weken altijd aan dezelfde onderdelen:
• Teksten
• Kaarten
• Tabellen, grafieken en schema’s
• Internet
In de vijfde week van elk blok herhalen de kinderen de basisonderdelen. De onderdelen van de vier voorafgaande weken worden daarbij geïntegreerd aangeboden. In de zesde week gaat het vervolgens om leren studeren: de kinderen leren strategieën aan om effectiever te werken en te leren.
Tijdens de eerste les van elke week (de basisles) werken de kinderen deels klassikaal en deels zelfstandig. De tweede les is een herhalingsles. De kinderen herhalen tijdens die les zelfstandig de stof die in de basisles is behandeld. Je kiest zelf of je deze les inzet als extra oefening, als remediëring of als onderdeel van de weektaak. Of als huiswerk: de herhalingsles is namelijk volledig digitaal.
Alle lessen van Blits hebben een duidelijke en vaste opbouw. Zo begint elke les met een pakkende inleiding, gevolgd door een heldere instructietekst. Daarna volgen de bronnen. Die gebruiken de kinderen bij het maken van de opdrachten. Bij de herhalingslessen vinden ze de bronnen zowel digitaal als in het bronnenboek. En ten slotte bevat elk blok een toets. Je kunt de resultaten – zowel van de herhalingsles als van de toets – als leerkracht gemakkelijk inzien in de digitale resultatenmonitor.
NIEUW: Blits Digitale geletterdheid
Met Blits werk je vanaf nu ook aan digitale geletterdheid. De modules Omgaan met sociale media, Programmeren met Scratch en Maak je digitale schrijfproject kun je inzetten wanneer jij dat wilt.
Werk je al met Blits? Met je softwarelicentie(s) heb je automatisch toegang tot de software van de modules van Blits Digitale geletterdheid. Je hoeft dan alleen nog de werkboekjes en antwoordenboekjes aan te schaffen.
Werk je niet met Blits? Dan kun je losse softwarelicenties van Blits Digitale geletterdheid aanschaffen.
De modules Omgaan met sociale media en Programmeren met Scratch zijn al beschikbaar. De modules Maak je digitale schrijfproject volgt aan het begin van het schooljaar 2025-2026.
Met de module Omgaan met sociale media (groep 7-8) leren kinderen hoe ze op een kritische, bewuste en verantwoorde manier kunnen omgaan met sociale meida. Dat doen ze aan de hand van de thema's betrouwbaarheid, veiligheid, online pesten, influencers, identiteit en zelfregulatie. Bij elk thema worden realistische voorbeelden gebruikt van berichten op veelgebruikte sociale media als Instagram, Snapchat en TikTok.
Met de module Programmeren met Scratch (groep 7-8) werken kinderen aan hun probleemoplossend, creatief en logisch denkvermogen. Dat doen ze door animaties te maken met de programmeertaal Scratch. De kwalitatieve lessen vragen weinig voorbereidingstijd en kunnen ook gegeven worden door leerkrachten zonder voorkennis van programmeren.