Onderzoeken en ontwerpen

Producttips van Linda van Gelder, docent O&O

Werkzaam op CSG Reggesteyn in Rijssen

Leerlingen voorbereiden op vervolgopleidingen en het werkveld in de beta-technische sector
CSG Reggesteyn beschikt over een innovatief Technolab, waar leerlingen op verschillende manieren kennismaken met het onderwijs van de 21e eeuw. Linda is instructeur van deze ruimte en richt zich op de ontwikkelingen van STEAM-educatie voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Dit combineert ze met haar functie als docent Onderzoek & Ontwerpen (O&O), waarbij ze met leerlingen aan authentieke vraagstukken van opdrachtgevers of bedrijven werken in samenwerking met experts uit het beroepenveld. ”De bedoeling van het vak O&O is leerlingen voorbereiden op opleidingen en beroepen in de beta-technische sector van de maatschappij”, vertelt Linda enthousiast.







De producttips van Linda: Groow Toolkit en STEAM Challengekaarten
”Wij hebben veel verschillende leermiddelen, maar de Groow Toolkit en de STEAM Challengekaarten zijn voor de projecten die wij draaien een goede kickstarter om korte, energieke lessen te geven. De leerlingen zijn bij een O&O-project geneigd om snel naar een eindproduct te willen. Door het inzetten van de Groow Toolkit en de STEAM Challengekaarten gaan de leerlingen terug naar het leerproces en ontdekken welke leermogelijkheden allemaal nog meer te gebruiken zijn voor het eigen O&O-project", legt Linda uit.

”Het unieke aan mijn vak is de coachende rol waarin je interventievragen stelt aan de leerlingen en ze aanzet om gebruik te maken van hun eigen denk- en leerproces. Zorg voor uitdagende casussen met een actueel en complex vraagstuk die leiden tot een reëel eindproduct. In deze rol sta je ’naast’ de leerlingen en help je hen om projectleiders en experts te zijn.”

CSG Reggesteyn Rijssen

Technolab CSG Reggesteyn Rijssen

Het Technolab is een van de eerste officiële Makeblock Innovation Studio’s in Europa.
Het innovatieve lab is ingedeeld in drie zones: make, create en inspire. Elke zone met een eigen functie.
Bekijk & lees meer

  • CSG Reggesteyn Rijssen
  • CSG Reggesteyn Rijssen
  • CSG Reggesteyn Rijssen
  • CSG Reggesteyn Rijssen
”Bij CSG Reggesteyn bij het vak O&O werken we meestal met vakoverstijgende vraagstukken. Wij hebben bijvoorbeeld een connectie met het vak Biologie, waar we met onze lasersnijders en sensoren van Neuron een menselijk hart kunnen nabootsen. Een ander voorbeeld: we leggen de link naar het profiel Programmeren, Installeren en Energie door een raceauto op schaalgrootte te maken en de wielen in 3D te printen in ons Technolab. Ook met het vak wiskunde werken we af en toe vakoverstijgend.”

Praktijkverhalen en interviews

Tips en inspiratie van en voor docenten.

  • Judith van Tol
    Interview met Judith van Tol, docent beeldende vorming & CKV

    Judith, werkzaam op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem, vertelt over haar vak, de materialen die ze gebruikt en hoe ze vakoverstijgend werken bij haar op school.

  • Edwin van der Land
    Praktijkverhaal van Edwin van der Land, docent Technologie & Toepassing

    Edwin, werkzaam op S.G. Ubbo Emmius in Stadskanaal, geeft twee voorbeelden van praktijkopdrachten bij hem op school.

  • Robert Verlaak
    Interview met techniekdocent Robert Verlaak

    Robert, werkzaam op CSG Liudger in Burgum, vertelt over zijn vak, hoe het ontwikkeld is in de loop der jaren en hoe de toekomst eruit ziet volgens hem.

  • Henk Jan van ’t Zand
    Henk Jan van ’t Zand, docent Technologie & Toepassing over VR

    Henk Jan, werkzaam op het Coornhert Lyceum in Haarlem, merkt dat leerlingen heel enthousiast worden van het werken met VR.