Een flexibel, uitdagend en innovatief Futurelab.
Van visie naar ontwerp, van ontwerp naar realisatie
Vanuit het Mondial College in Nijmegen kwam de vraag een ontwerp te maken voor een Futurelab. Een lab voor zowel de leerlingen van het Mondial College als de basisschoolleerlingen (groep 7 en 8), zodat de basisschoolleerlingen alvast enthousiast worden gemaakt en kennismaken met het Mondial College. Leerlingen kunnen in deze ruimte meer leren over bijvoorbeeld robotica, domotica, virtual reality en augmented reality. Het concept moest flexibel in sfeer, uitdagend, vernieuwend, stoer en innovatief zijn: een echt Futurelab van de toekomst… Eentje nóg gaver en uitdagender dan andere Futurelabs. En dat is gelukt!
Industriële uitstraling van de ruimte, die niet teveel als klaslokaal aanvoelt
In het Futurelab, dat zich kenmerkt door de industriële uitstraling, is gekozen voor staal en hout; basismaterialen die de ruimte omzetten in een stoer Futurelab. De ledverlichting en trussbalken zijn een belangrijk element geworden in de ruimte. Hierdoor is de sfeer eenvoudig aan te passen door het anders uitlichten van elementen of het veranderen van de kleur. In het ontwerp is relatief veel gebruik gemaakt van decorbouw in plaats van het meer standaard meubilair. Hierdoor kon een ruimte ontworpen worden die niet teveel als klaslokaal aanvoelt.
Kleurrijke kastenwand en een VR/AR zone
Aan de linkerwand is een lange maatwerk kastenwand in staal met ledverlichting geplaatst voor het opbergen van bijvoorbeeld werkstukken, robots of ander (programmeer)materiaal. Aan de losstaande tafels ervoor kan op stahoogte gewerkt worden. Daarnaast is links achterin de ruimte een VR/AR zone gecreëerd. Ook is het podium de plek waar leerlingen naar buiten kunnen voor het testen/vliegen met drones.
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
De open gevel naar de aula is wat geslotener gemaakt door deze met voorzetwanden en kasten te verkleinen. Hierdoor wordt de nieuwsgierigheid gewekt omdat je wel íets ziet, maar niet precies kan zien wat er ’daar’ allemaal gebeurt. Het element is functioneel ingericht door er tassenkasten, een vitrinekast en een tv-opstelplaats te creëren. In de vitrine wordt bijvoorbeeld live een 3D-werkstuk van een leerling geprint, geaccentueerd door een gekleurde ledverlichting, die de leerling trots aan zijn of haar klasgenoten laat zien voor een hoge betrokkenheid.
Technieklessen voor onderbouwleerlingen
Leerlingen van het Mondial College gaan in groepjes naar het Futurelab. Daar gaan ze aan de slag met een nieuw techniekonderdeel. Ze zijn per bezoek maar één keer met hetzelfde onderdeel bezig en volgen dus een korte ’workshop’. Het Futurelab wordt bovendien vakoverstijgend ingezet om ook andere profielen in aanraking te laten komen met nieuwe technologie, waardoor ook leerlingen van profielen langs kunnen komen.
Gewenste functie van de ruimte per doelgroep
Naast de leerlingen van het Mondial College, worden ook basisschoolleerlingen ontvangen in de innovatieve ruimte. Een groep van maximaal vijftien basisschoolleerlingen (plus een aantal begeleiders) komt in het nieuwe lokaal. Daar gaan ze zitten en worden ze door een (interactieve) begeleider welkom geheten. Ze krijgen te horen wat de bedoeling is en gaan uiteen in groepjes van twee tot vier leerlingen voor een serie korte workshops. Bij binnenkomst kan het licht en daarmee de sfeer anders zijn dan als er gestart wordt met werken.
Een greep uit de vele andere inrichtingsvoorbeelden ter inspiratie.
Ontdekken, ontmoeten en brainstormen in een van onze showrooms.
Doe al bladerend inspiratie op voor jullie inrichting met onze inspiratieboeken.
Onze inrichtingsadviseurs helpen je graag bij al je inrichtingsvraagstukken.
Alle informatie over bestellen, betalen, leveren, retourneren en meer.