Op weg naar Leessucces.
Leren lezen en blijven lezen is de voorwaarde voor leessucces
Het leesonderwijs is sterk in ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat de leesprestaties in Nederland er minder goed voorstaan in vergelijking met andere landen. Bijna een kwart van de leerlingen verlaat de basisschool onvoldoende geletterd. Goed leren lezen is in de 21e eeuw belangrijker dan ooit. Het is van invloed op de schoolloopbaan, de werkomgeving en het levensgeluk. Leesgedrag, leesaanbod en leesaanpak zijn bepalend voor leessucces. Het is de uitgelezen basis voor meer gemotiveerde lezers, betere opbrengsten en leerkrachten die op een haalbare manier zorgen voor een betere ondersteuning van alle leerlingen. Het Leesboek kan je hierbij helpen. Bouw samen aan vaardigheden en kennis vanuit samenhangend en breed leesonderwijs.
De fundering voor een goede leesontwikkeling begint al op vroege leeftijd bij de taalontwikkeling. Eén van de belangrijkste activiteiten daarbij is interactief voorlezen. Door ook te focussen op rijmen, volgorde, letters en klanken, groeit zowel het fonologisch als fonemisch bewustzijn.
Voorlezen blijft leuk, maar zelf betekenis uit woorden, zinnen en teksten halen, is een nieuwe dimensie. Letterkennis is hierbij enorm belangrijk. Weten welke klank bij welk letterteken hoort is de basis. Als er sprake is van voldoende automatisering van de klanktekenkoppeling, ontstaat er meer ruimte voor begrip en wordt leren lezen een stuk leuker!
Ontdek ons uitgebreide aanbod waarin je voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen als aparte domeinen aan kunt bieden en lees alles over de methodes die deze twee domeinen combineren en dit in samenhang aanbieden.
Aan de slag met digitale geletterdheid? Dan is de eerste stap het stimuleren van offline lezen. Die vaardigheden hebben kinderen namelijk nodig om online bronnen te kunnen gebruiken en om deze te beoordelen op betrouwbaarheid. Het betrekken van digitale middelen bij het leesonderwijs is dan ook aan te raden. Zo ontdekken leerlingen wat de online wereld allemaal te bieden heeft.
Een schoolbibliotheek, leesspellen, ontwikkelingsmaterialen en oefenboeken maken het lezen rijker. Stimuleer lezen met verschillende werkvormen door voldoende gelegenheid te bieden om te lezen of opgedane leeservaringen te delen. Zo blijven leerlingen elkaar steeds motiveren en prikkelen om te blijven lezen.
Een plek waar lezen leuk wordt of waar je even kunt ontspannen, rustig een boek kunt lezen en kunt nadenken over de inhoud. Een fijne leesomgeving is een plek waar kinderen het gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren en waar boeken, leesspellen en ontwikkelingsmaterialen binnen handbereik zijn.