Techniekdocent over de opkomst van tech-ruimtes

Geschreven op maandag 3 mei 2021

 

De visie van Ewout Warringa (Vechtdal College Hardenberg)

Jarenlang was een traditioneel technieklokaal zichtbaar op een middelbare school. In dit lokaal stonden de kolomboren, figuurzagen en soldeerbouten. Hier konden leerlingen zich voorbereiden op de bovenbouw, ze konden eindelijk werken met hun handen. Maar waar de tijd stil staat in dat technieklokaal, is de technieksector daarentegen enorm snel aan het veranderen. Ewout Warringa is techniekdocent op het Vechtdal College in Hardenberg en is betrokken bij technologie- en ICT-innovatie in het onderwijs. In dit artikel vertelt hij meer over tech-ruimtes in het voortgezet onderwijs.

Innovatie is overal om je heen

Als je vandaag de dag bij een interieurbouwbedrijf binnenloopt, zie je daar een computergestuurde zaagmachine en worden platen in welke vorm dan ook gefreesd op een CNC-machine. Kijk je achter de schermen bij een grote hub van een supermarkt, dan zie je rijen robotarmen die de levensmiddelen nauwkeurig op een pallet zetten. In de retailsector zal een cobot jouw online bestelde artikel in de juiste doos stoppen voor transport. 

Bij een metaalbedrijf meten ze onderdelen nauwkeurig na met een 3D-scanner, omdat de maatvoeringcontrole van een schuifmaat verplaatst is naar een 3D-scanner. Een Word-bestand of werktekening wordt niet meer standaard opgeslagen op een vaste computer of usb-stick maar ‘gewoon’ in de Cloud, waardoor iedereen altijd en aan het werk kan. 

Zo ziet de wereld van vandaag eruit, maar ik ben van mening dat onze leerlingen onderwijs voor de wereld van overmorgen verdienen en die wereld is behoorlijk in transitie. Een wereld waar banen verdwijnen en andere opkomen, waar banen worden ondersteund of overgenomen door technologie. 

 

 Een wereld waar banen verdwijnen en andere opkomen.



Robotisering van dagelijkse taken

Een mooi voorbeeld hiervan is een ouder die zijn kind telefonisch ziekmeldt op school. In de meeste gevallen wordt nu de telefoon nog beantwoord door een werknemer van de school, die de ouder vriendelijk te woord staat en vervolgens het kind in een online administratiesysteem afwezig meldt. Deze taak wordt in de toekomst misschien wel overgenomen door een computerbot, terwijl de ouder niet door heeft of de stem aan de andere kant een mens of bot is. 


Onderwijs voor de wereld van morgen

Werken leerlingen in de wereld van overmorgen zij aan zij met een robot, kunnen ze overal ter wereld bij hun documenten en zijn hun smartphone en device vervangen door een doorzichtige computerbril, zodat beide handen vrij zijn om verschillende handelingen uit te kunnen voeren tijdens het werk?

En gaan we nog een stapje verder de toekomst in… kan er dan gekozen worden tussen een betaalde bril of lens of een gratis bril of lens? Het verschil? Met de gratis versie krijg je pop-ups van bedrijven die graag hun producten laten zien in je doorzichtige bril of lens, de reclame komt op maat binnen in je bril. In de betaalde versie zet je dit gewoon uit.

 

Wat kunnen we vandaag al in het onderwijs met deze technologieën?

De leerlingen van nu leren al steeds vaker werken met een lasersnijmachine in plaats van een figuurzaagmachine en gaan aan de slag met robots. En zou het niet wenselijk zijn de toekomstige werknemers ook leren om te gaan met toekomstige communicatiedevices zoals de Microsoft HoloLens of Google Glass? Want wie zegt dat ze straks niet gaan werken met Remote Assist; een op afstand ervaren collega die je via het 5G-netwerk kan bereiken en die live met je meekijkt en je helpt om problemen op te lossen. 

Bereid leerlingen voor op een toekomst met eindeloze maakmogelijkheden.

 

Technologie als hulpmiddel

Wij maken op een simpele manier gebruik van de Microsoft HoloLens. Leerlingen hebben nog wel eens moeite met een 2D-werktekening. Het lezen en begrijpen van deze in hun ogen lastige tekeningen is in het begin een behoorlijke stap.

Als docent ben je veel tijd kwijt aan het bijsturen en het uitleggen met betrekking tot deze tekeningen. Heel logisch, want de leerling moet leren technisch te lezen, dit kun je zien als een taal. Voor een leerling die dyslectisch is wordt ook technologie ingezet om beter te begrijpen wat er staat in een boek. Zo kun je ook kijken naar het ‘lezen’ van technische 2D-tekeningen: sommige leerlingen zijn 2D-dyslectisch. 

 

Gaan we hiervoor ook technologie gebruiken als hulpmiddel? 

Extended Reality de leerling ondersteunen bij dit probleem. Op een eenvoudige manier wordt een 2D-werktekening omgezet naar een 3D-model op ware grootte en ingeladen via een Cloudomgeving in de HoloLens. Door het openen van het 3D-model wordt deze zichtbaar gemaakt op ware grootte en kun je dit model vastzetten op een zelf gekozen locatie. 

Hierdoor blijft het model stilstaan en kan de leerling met de werktekening in zijn handen en een 3D-model zichtbaar door de HoloLens veel sneller, beter en meer informatie tot zich krijgen dan alleen met een werktekening. Zomaar een voorbeeld van een van de mogelijke (kleine) stappen om de leerlingen van vandaag op te leiden voor de wereld van overmorgen.

 

Uitbreiding van het technieklokaal

En daarom wordt het machinepark op scholen naast de standaard kolomboormachines, figuurzaagmachines en soldeerbouten steeds vaker gevuld met lasersnijmachines, 3D-printers en -scanners, robotarmen en Extended Reality apparatuur zoals Virtual Reality en HoloLensen. Want tenslotte zijn onze leerlingen de werknemers van overmorgen. Laten we de deuren openen voor deze wereld! 

De techniekruimte van het Vechtdal College in Hardenberg

Ewout is werkzaam op het Vechtdal College in Hardenberg. Heutink projectinrichting heeft op deze school een nieuwe technische leeromgeving gerealiseerd. De techniekruimte is opgedeeld in drie specifieke ruimtes: een makersroom, creatingroom en thinkingroom. Hiermee speelt de school in op de verandering van het vak Techniek naar Technologie in de onderbouw van het vmbo.

> Lees & bekijk meer

Dit artikel is afkomstig uit het themaboek Techniek & BiNaSk

Ewout zijn visie op tech-ruimtes is te vinden in ons themaboek Techniek & BiNaSk. Wilt u meer weten over tech-ruimtes? Of wilt u meer tips op het gebied van Wetenschap, Techniek, Science, BiNaSk en de creatieve vakken? In het themaboek leest u daar meer over, net als over trends, referenties, ervaringen en materialen voor deze vakken. Daarnaast gaan we ook in op de inrichting en leermiddelen. 

> Bekijk sneak peek
> Meer info & gratis exemplaar aanvragen

 


 MEER INFORMATIE

Meer informatie of vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel jouw vraag aan de klantenservice of je adviseur. Volg Heutink voortgezet nu ook op Facebook, Instagram en LinkedIn voor het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Neem contact op Meer info