Digitale geletterdheid op het Theda Mansholt College in Delfzijl

Geschreven op dinsdag 30 maart 2021

 

Ervaart u ook moeilijkheden met de digitale vaardigheden van uw leerlingen? 

Het wordt voor leerlingen steeds belangrijker om digitaal vaardig te zijn. Iets dat met name tijdens de sluiting van de scholen aan het licht is gekomen, door het onderwijs op afstand via de digitale mogelijkheden. Veel scholen hebben een enorme uitdaging aan het verbeteren van de digitale geletterdheid van de leerlingen. Zeker nu de verwachting er is dat digitale geletterdheid een vast onderdeel van het curriculum gaat worden, iets dat op het Theda Mansholt College in Delfzijl al het geval is met het platform Basicly. Dit platform biedt scholen handvatten om digitale kennis en vaardigheden een plekje te geven in het curriculum, aan de hand van de vier pijlers hieronder. 

De pijlers van Basicly

  1. Flexibel leerplatform
  2. Hulp bij implementatie
  3. Verdieping voor leerkrachten
  4. Persoonlijke begeleiding

> Meer informatie over Basicly

De structurele aanpak van het Theda Mansholt College in Delfzijl

Alle eersteklassers op deze school in Delfzijl werken wekelijks aan de vier vaardigheden van digitale geletterheid: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. De school is bovendien een visie en beleid aan het ontwikkelen in samenwerking met Basicly. Daarnaast staat ook op de agenda om de digitale vaardigheden van de docenten te verbeteren. 

Meekijken tijdens een les van meester Frank

Uiteraard zijn we erg benieuwd naar hoe een les digitale geletterdheid eruit ziet. En daarom zijn we bij een les van meester Frank op het Theda Mansholt College in Delfzijl. Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de slag met een mappenstructuur op de pc. Voor de les écht van start gaat, zet meester Frank de lespresentatie klaar die bij de Basicly-les hoort. Hij bespreekt het doel van de les en legt de bijbehorende opdracht uit. Daarna kijken ze klassikaal naar een instructievideo. 

 

 

 

“Genoeg gepraat, nu zelf aan het werk”, zegt Frank. Aan de hand van een handige checklist proberen de leerlingen verschillende functies uit, die hen kan helpen bij het aanhouden van een overzichtelijke mappenstructuur. Hoe maak je een map aan? Hoe sorteer je die? En welke naam geef je een map? Allemaal vragen die aan bod komen tijdens de les.

Niet alle leerlingen zijn even handig met de pc. Zij krijgen van de meester wat extra hulp. Ook de leerlingen die net wat vaardiger zijn, helpen een handje. De samenwerking onderling is erg goed. 


Benieuwd hoe dit op andere scholen gaat? Op het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum in Appingedam gaven ze digitale geletterdheid ook al een vaste plek in hun curriculum. 

> Lees meer

Probeer de gratis challenges van Basicly

Bent u benieuwd naar wat Basicly voor uw school zou kunnen betekenen? Wij hebben vier gratis challenges beschikbaar, waarmee u uw leerlingen kunt laten kennis maken met dit platform. Laat ze bijvoorbeeld aan de slag gaan met Google Maps, video-overgangen of op een speelse manier de geheimen ontrafelen van het toetsenbord.

> Bekijk de gratis challenges van Basicly

Basicly ook bij u op school? 

Wilt u wat meer weten over Basicly? Lees dan eerst meer over de voordelen voor uw docenten en leerlingen én probeer het platform 90 dagen vrijblijvend uit met een proeflicentie. Daarnaast leest u op de website van onze collega's van Heutink ICT meer over het implementatietraject. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

> Meer informatie
> Proeflicentie aanvragen

> Meer over het implementatietraject met Heutink ICT


 MEER INFORMATIE

Meer informatie of vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel jouw vraag aan de klantenservice of je adviseur. Volg Heutink voortgezet nu ook op Facebook, Instagram en LinkedIn voor het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Neem contact op Meer info