Nieuw studiecentrum voor Vlietland College Leiden waar zelfwerkzaamheid en samenwerking centraal staan

Geschreven op vrijdag 10 januari 2020

 

Multifunctioneel studiecentrum: stiltewerkplekken maar ook ruimte voor bijeenkomsten

Het was tijd voor verandering bij het Vlietland College in Leiden: de traditionele bibliotheek/mediatheek moest plaatsmaken voor een nieuw studiecentrum. Uitgangspunten van de nieuwe inrichting: een plek creëren voor zelfwerkzaamheid en samenwerking. Daarnaast zijn alle andere wensen, ambities en ideeën vertaald naar een inrichting die helemaal past bij de onderwijsvisie van de school. Resultaat is een studieruimte van 500 vierkante meter waar ruimte is voor een grote collectie boeken, 110 digitale werkplekken en diverse soorten projectplekken.

De compleet nieuwe ruimte biedt veel meer functies dan voorheen en is ongeveer vier keer groter dan de oude bibliotheek/mediatheek. Door de wijze van inrichten is de ruimte niet alleen te gebruiken door leerlingen als plek waar ze informatie halen en in stilte kunnen werken, het is nu ook geschikt voor het organiseren van bijeenkomsten en lezingen voor zowel interne als externe sprekers.

    

Overzichtelijke en transparante ruimte, waarover de leerlingen enthousiast zijn

Bij de inrichting is veel aandacht geschonken aan rust en eenheid in materialisatie, vormgeving en visualisatie. Dominique Soares, inrichtingsspecialist van Heutink Projectinrichting, legt uit waarom: “Het nieuwe studiecentrum moest zowel intern als extern een herkenbaar gezicht krijgen, passend bij de identiteit van de school. En uit het enthousiasme van de leerlingen blijkt wel dat we daarin goed zijn geslaagd!”

Naast rust en eenheid aanbrengen, was een ander doel om een overzichtelijke en transparante ruimte te creëren. Dit aangezien de medewerkers van Vlietland dagelijks toezicht moeten houden over soms wel 120 leerlingen tegelijk die in het studiecentrum zijn. “Bij de toewijzing van de diverse gebruikersgebieden hebben we onder andere rekening gehouden met de mate van dynamiek en communicatie. Hierdoor kunnen rustige werkplekken ook echt in rust gebruikt worden zonder dat deze direct beïnvloedt worden door de wat socialere werkplekken in de ruimte”, zegt Soares. Door de positionering van beide balies is het mogelijk om vanuit twee punten de gehele ruimte te overzien, daardoor kan goed overzicht gehouden worden.

Inrichting gerealiseerd zonder overlast voor leerlingen en docenten

Noemenswaardig aan dit project is dat het bijna geruisloos tot stand is gekomen. Soares vertelt hoe dit gerealiseerd is: “Door de sloopwerkzaamheden te plannen in de meivakantie en tijdens de examens alleen ‘stille’ werkzaamheden (zoals stucken van de wanden) te laten plaatsvinden. En door ook in de zomer flink door te werken kon het nieuwe studiecentrum bij de start van het nieuwe schooljaar in gebruik genomen worden!” En zo is een multifunctioneel studiecentrum gerealiseerd, waarbij leerlingen, docenten en directie hebben meegedacht over het ontwerp.

  

Bekijk andere referentieprojecten of vraag het referentieboek aan

Bent u benieuwd naar andere projecten van Heutink Projectinrichting? Klik hier en bekijk digitaal andere referentieprojecten! Of vraag ons inspiratieboek, met daarin 214 projecten, aan!



MEER INFORMATIE

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel uw
vraag aan de klantenservice. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Pinterest of Instagram voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Mail ons Klantenservice