Bezoek onze Digitaliseringsmiddagen!

Geschreven op maandag 16 september 2019

 

Ontdek wat er mogelijk is met data in het onderwijs!

Als je voor de klas staat kom je dagelijks in aanraking met leerlingen die ieder hun eigen leerbehoeftes hebben. Met zoveel leerlingen in de klas is het best lastig om ieder kind onderwijs op maat te geven. Aan de andere kant wordt er ongelofelijk veel data verzameld van diezelfde  en vergelijkbare leerlingen. Resultaten worden allemaal verzameld in dashboards en volgsystemen, leerlingen oefenen en toetsen digitaal in de software van uitgevers en daarnaast zijn er enorm veel gegevens beschikbaar die je als leerkracht zouden kunnen ondersteunen in het analyseren en het komen tot gerichte interventies. De vraag is wat er met data allemaal mogelijk is ten goede van de ontwikkeling van ieder kind, leerkracht en school. Uitgangspunt daarbij is: optimaal lesgeven en gebruik maken van data, zonder dat kinderen en professionals ondergeschikt zijn aan systemen en computers.


PROGRAMMA

14.00 u - Inloop
14.30 u - Introductie
15.00 u - Ronde 1
15.45 u - Pauze
16.00 u - Ronde 2

DATA

 12 februari 2020  Informatiecentrum Rijssen  > Inschrijven

 

WORKSHOPS

1. Optimaal digitaal in de klas

Het gebruik van educatieve software in de klas neemt zienderogen toe. Naast het verminderen van de administratieve last, het kunnen maken van slimme analyses wordt ook de directe feedback als groot voordeel gezien. Deze voordelen betekenen niet dat je als leerkracht niets hoeft te doen, en de valkuil kan dan ook zijn dat leerlingen te veel zelfstandig hun oefeningen verwerken. Daarom gaan we in deze workshop in op de rol die de zgn. 'Growth- en Fixed-mindset' hebben bij het werken met educatieve software. Ook laten we je inzien op welke manier je het beste feedback kunt geven op basis van analyses uit Momento. Ten slotte gaan we in op hoe je het beste je digitalisering in de klas kunt organiseren, om leerlingen zo optimaal mogelijk te kunnen laten oefenen.  (Door: Montem Onderwijsadvies)

 

2. Wat kunnen leerlingen zelf met al die data?

In het onderwijs krijgen wij via toetsen, verwerkings- en oefensoftware veel gegevens over een leerling (harde data). Daarnaast heb je te maken met sociaal welbevinden, persoonlijke ontwikkeling en digitale vaardigheden van een leerling (softe data). Als leerkracht wil je kinderen graag eigenaar maken van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Een portfolio kan een goed hulpmiddel zijn in het visueel maken van resultaten en het leert leerlingen te reflecteren op eigen werk en ontwikkeling. Daarmee creëer je eigenaarschap. (Door: Heutink ICT)

 

3. Data en didactiek met Google Drive en Classroom

Als je als school werkt met Chromebooks hebben je leerlingen een Google-account van school waarin zij bovenop de methodes kunnen werken aan hun producten, zoals verslagen, onderzoeken en presentaties. Terwijl zij hiermee bezig zijn wordt er data verzameld die jou als leerkracht niet alleen inzicht geven in het eindproduct, maar vooral in het proces; hoe is dit verslag tot stand gekomen, hebben leerlingen evenredig samengewerkt, wanneer hebben zij aan dit document gewerkt? Tijdens deze workshop kijken we naar de mogelijkheden en inzichten die werken met Google Drive biedt, in het bijzonder de Versiegeschiedenis, en maak je kennis met de plek waarop je al dit soort werk van leerlingen verzamelt: Google Classroom. (Door: Heutink ICT)

 

4. Teams voor het onderwijs

Op school werk je waarschijnlijk al jaren met Windows en Office. Dit kun je ook “in de cloud” te blijven doen. Microsoft heeft hiervoor een beheersysteem (Intune) waarmee het werken met Windows devices heel eenvoudig is. Met dit systeem kun je eenvoudig inloggen op een device en werken met de vertrouwde Office applicaties. Dit alles met één en dezelfde inlog.

Een relatief nieuwe mogelijkheid binnen het Microsoft 365 productenpakket is Microsoft Teams. Hiermee worden de groepen op school al meteen samenwerkgroepen in Microsoft Teams. Met leerlingen samenwerken in documenten, opdrachten en huiswerk uitdelen en beoordelen, chatten en zelfs videobellen is heel eenvoudig in Microsoft Teams.  

Tijdens de workshop gaan we aan de slag met data en het delen van bestanden. Dit alles aan de hand van Microsoft Teams. Je zult zien hoe dit er voor de leerling en de leerkracht uit ziet. (Door: Heutink ICT)


5. Momento Optimaal

De vraag naar een totaaloplossing op het gebied van digitaal leren in het basisonderwijs neemt toe. Veel leerkrachten en schoolteams zijn op zoek naar oplossingen om kinderen meer op maat en adaptiever uit te kunnen dagen, of juist extra oefeningen te kunnen geven op leerdoelen. Om meer te kunnen personaliseren en op de juiste momenten de juiste aandacht te kunnen geven aan hun leerlingen. Momento maakt dit mogelijk. Ervaar tijdens deze sessie hoe Momento werkt. Gert Smits geeft je tips & trucs voor het optimaal werken met Momento.


6. Data, dashboard en didactisch handelen

Educatieve uitgeverijen zijn volop in beweging rond digitalisering. Tijdens deze sessie nemen ze je mee in de visie van de uitgever en de ontwikkelingen die op dit moment t.a.v. digitalisering plaatsvinden. Daarnaast laten zij zien hoe datastromen binnen hun producten lopen en hoe je hier als leerkracht maximaal gebruik van kan maken.
Je kunt een keuze maken tussen de volgende uitgeverijen:

> Blink Educatie
> Malmberg
> ThiemeMeulenhoff
> Zwijsen
> Noordhoff

  

MEER EVENTS VAN HEUTINK

Benieuwd naar alle Heutinkmiddagen die plaatsvinden dit schooljaar? Bekijk hieronder de complete lijst met Heutink-events of de lijst met externe events waar je ons ook kunt ontmoeten:

Alle Heutink events Overige events

 

MEER INFORMATIE

Wil je meer informatie of heb je vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel je
vraag aan de klantenservice. Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Neem contact op Meer info