Bezoek een van onze onderbouwmiddagen!

Geschreven op vrijdag 15 maart 2019

 

Komt u ook naar een van de Onderbouwmiddagen?

Tijdens deze middag wordt u volledig op de hoogte gebracht van alle actuele ontwikkelingen op het gebied van methodes, of kunt u volop inspiratie opdoen over actuele thema's. U bent van harte welkom op woensdag 3 april in Ede of op 10 april in Rijssen.

Data en locaties:

Woensdag 3 april      Woensdag 10 april
Bit-Meetme Centrum
Galileilaan 19
6716 BP Ede
 
 
Informatiecentrum Heutink
Morsweg 10
7461 AG Rijssen
 
> inschrijven  > inschrijven

 

Programma:

13.30 – 14.00 uur inloop
14.00 – 14.45 uur workshopronde 1
14.45 - 15.30 uur workshopronde 2
15.30 – 15.45 uur korte pauze
15.45 – 16.30 uur workshopronde 3
 

Methodische workshops

Workshop 1 | Speels werken aan doelen, ervaar Onderbouwd zelf! | Ede & Rijssen
Kleuters kunnen niet lezen, niet schrijven en zich mondeling slechts beperkt uitdrukken. Maar spelen kunnen zij als geen ander. Er bestaat een duidelijke verhouding tussen spelen en het opdoen van kennis. Door middel van het spelen van een spel kan een kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat kleuters op een ontspannen manier kennis vergaren die zij in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven zijn zo eenvoudig aan te leren. Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Ervaar het succes van deze methode zelf in deze workshop!

 

Workshop 2 | De nieuwe editie van Kleuterplein: daar zit álles in! | Ede & Rijssen

Tien domeinen met hun eigen leerlijnen en lesdoelen. Zestien thema’s waarmee u een rijke en speelse leeromgeving creëert. Talloze opdrachten, activiteiten en extra’s om elke dag iets nieuws te doen. En alle vrijheid om uw eigen tempo te bepalen en activiteiten in te brengen. Dat is de nieuwe editie van Kleuterplein. Een complete methode die alles biedt wat u nodig heeft om verantwoord kleuteronderwijs te geven. En de kleuters zelf? Die genieten van alle leuke materialen en speelse activiteiten. En natuurlijk van hun vriendje Raai de Kraai. Zo wordt spelen leren, en leren spelen. Met de meest complete kleutermethode ooit. Kleuterplein, daar zit echt álles in!

 

Workshop 3 | Met Schatkist brengt u het kleuteronderwijs tot leven! | Ede & Rijssen

Met Schatkist editie 3 daagt u elke kleuter op zijn eigen niveau uit met een verantwoord en passend aanbod. Schatkist laat kinderen verwonderen en ontdekken in een eigentijdse, speelse en rijke omgeving. Met bijvoorbeeld animatiefilmpjes, letterfilmpjes, gerichte spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van ‘21st century skills’, zoals creativiteit. Alle ontwikkelingsgebieden en doelen komen aan bod, óók wetenschap & technologie. U heeft alle ruimte voor eigen activiteiten en u krijgt alle ondersteuning bij het volgen van de ontwikkeling van elk kind. En dat alles met de leukste en kleurrijkste materialen voor kleuters. Kortom, met Schatkist brengt u het kleuteronderwijs tot leven!

 

Inspiratieworkshops

Workshop 4 | Bewegend leren & breien aan het kleuterbrein | Rijssen

Het lijkt een grote hype te worden…. Bewegend leren. Maar, waarom? Wat doet dit met het jonge brein? Nergens is zo’n groot verschil in rijping van het brein zichtbaar als in de kleutergroep!Tijdens deze workshop nemen we u mee in het rijpingsproces van het brein van het jonge kind en waarom bewegen ertoe doet. We laten u ervaren wat de invloed van de verschillende zintuigen op het brein is en gaan in op de (primitieve) reflexen. Ook vergeten we niet de ‘ingebouwde apparatuur’ (ogen en oren), de emotionele ontwikkeling en zichtbare signalen in de kleutergroep. En tot slot… hoe verder rijpen mogelijk is in groep 3. Deze workshop wordt gegeven door Joos Smits van Bureau Joev.


Workshop 5 | Optimaal werken met het ontwikkelingsmateriaal van nu | Ede & Rijssen

Spelen is de meest natuurlijke wijze waarop kinderen de wereld om hen heen ontdekken en leren begrijpen. Het kan de cognitieve, fysieke, sociaal emotionele en creatieve groei van kinderen enorm bevorderen. Zorgvuldig gekozen educatieve spellen kunnen daardoor een solide basis leggen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens deze workshop laat Joanne Stegenga van het Educo (ons ontwikkelingsmateriaal) productontwikkelingsteam u kennis maken met de allernieuwste Educo producten. Zij zal wat over Educo vertellen, maar ook over hoe nou een nieuw product tot stand komt. Educo heeft twee nieuwe spellen die in combinatie met Marbotic gemaakt zijn, zoals Kiene klanken. Spellen met de combinatie van houten stempels en een educatieve app op een tablet. Het gaat om Kiene cijfers en Samen vormen. Daarnaast zal Joanne ook nog enkele nieuwe traditionele Educo producten laten zien. Het blijft niet bij aanhoren, u gaat zekers ook zelf hiermee aan de slag!

 

Workshop 6 | Jongens in hun kracht | Ede & Rijssen

Hoe zet je jongens in hun kracht? Door met ze te bewegen en hun eigen kracht te laten ontdekken. Dit geeft jongens (en ook meisjes) zelfvertrouwen en een ervaring die ze voor altijd meenemen. Bewegingsoefeningen zijn niet alleen bedoeld om energie kwijt te kunnen, maar juist ook om tot rust te komen. In deze workshop maak je kennis met een programma dat kinderen helpt op een sociaal-fysieke manier hun eigen (zachte) kracht te ontdekken en te ervaren. Tijdens deze workshop ga je samen Gerbrand Martini en Rita Kroeze, Kindercoaches, trainers van Jongens in hun Kracht®, interactief bewegen en laten wij je ervaren en vertellen wij meer over "hoe je met jongens in beweging" kunt komen. Zorg dat je makkelijk zittende kleding draagt want we gaan actief bewegen. 

 

Workshop 7 | De gelukkige kleuter | Ede & Rijssen

In deze workshop staan we stil bij geluk in de klas. Wat is er vanuit de positieve psychologie bekend over kinderen en geluk? Waarom is het belangrijk om te investeren in een positief klassenklimaat? Wat is het verschil tussen blij en geluk? Hoe kunt u als leerkracht invloed uitoefenen op het welzijn van kinderen? De workshop is zeer actief. Naast korte stukjes theorie, gaat u vooral aan de slag met verschillende werkvormen die u ook in de klas kunt gebruiken. Je ervaart onderdelen uit de methode ‘Lessen in geluk’ van Gelukskoffer. De oefeningen die we doen in de workshop, kunt u direct morgen toepassen in uw klas.

 

Workshop 8 | Verhalen vertellen kun je leren! | Ede

Tijdens deze workshop laat Leonie van de Sterren, auteur van Brom de vlieg, u vanuit haar boek ervaren hoe kinderen optimaal betrokken zijn bij het voorlezen en/of vertellen van een verhaal. U hangt letterlijk aan de lippen van Leonie en krijgt veel tips en trucs. Al talloze trainingen aan kleuterleerkrachten zijn er gegeven, met als resultaat dat kinderen erg enthousiast zijn over het verhaal, de situaties in het boek herkennen en de liedjes uit volle borst meezingen. In relatie naar het verhaal: Wat doe je wanneer je een bromvlieg bent en erachter komt dat je nooit zou kunnen vliegen omdat je vleugeltjes te klein zijn? Kun je dan nog gelukkig worden? Brom de Vlieg gaat met zijn vrienden Sjors de Slak en Rikkie de Sprinkhaan op zoek naar dat geluk. Het verhaal van Brom de Vlieg staat stil bij de beleving van een kind en vertaalt deze in een verhaal met liedjes.Middels verschillende werkvormen zoals, muziek, drama, handvaardigheid, dans, sociale vaardigheid krijgt u meer inzicht in de belevingswereld van het kind. Laat u meenemen in deze wereld en laat u verassen.

 

Workshop 9 | Kom ervaren hoe je met Li La Land direct aan de slag kunt met de 21ste eeuwse vaardigheden, wetenschap & techniek en STEAM voor kleuters | Ede & Rijssen

En de kinderen vinden het geweldig! Boordevol inspiratie, het kind centraal, ruimte voor expertise van de leerkracht en een concrete opbrengst binnen de realiteit van het onderwijs van vandaag. Na deze workshop wilt u morgen gelijk aan de slag met de kleuters uit uw klas! Het kind centraal!

Li La Land…

  • stimuleert spelen, nieuwsgierigheid en fantasie van kinderen. Binnen & buiten!
  • gebruikt de kracht van een verhaal om de kinderen te inspireren, betrekken en activeren. En hoe gaaf als de kinderen zelf mogen meespelen in het verhaal!
  • haalt leeropbrengst uit het proces van Onderzoeken & Ontwerpen, niet door goed/fout. 

Iedereen klaar voor Verwonderen, Verkennen & Experimenteren? Speel mee met Li La Land!