Hoe ervaren gebruikers Pica Typen?

Geschreven op woensdag 8 augustus 2018

 

Arno Doeswijk aan het woord

ICT-coördinator en leerkracht op OBS De Archipel

Arno deed dit schooljaar met bijna 400 leerlingen voor het eerst mee aan Pica Typen. “We focussen ons als school meer en meer op de 21e eeuwse vaardigheden en goed leren typen hoort daarbij. Tegenwoordig hebben we op elke twee leerlingen een Chromebook, dus een goede zithouding wordt steeds belangrijker. Het goede van Pica Typen is de manier waarop het is opgebouwd. Kinderen maken een wereldreis en leren onderweg van filmpjes en quizzen, dat werkt motiverend en ze steken er ook nog iets van op. Bovendien kunnen ze thuis verder oefenen, dat is leuk en handig."

“We oefenden elke dag klassikaal 10 tot 15 minuten. De leerlingen moesten blind leren typen met tien vingers door steeds meer letters af te plakken met stickers en intussen een goede typehouding aan te nemen. Daar hielp ik ze bij. En hoe hoger het niveau, hoe hoger het sjoemelgehalte, dus dat hield ik ook een beetje in de gaten. Wat ik niet helemaal had verwacht, is dat een paar leerlingen dingen gingen typen aan de typecoach. Soms kregen ze een pop up-scherm met tekstjes als: ‘Hoi, wat ga je goed.’ Of: ‘Heb je hulp nodig?’ Ze dachten dat het een robot was, dat er geen echt persoon achter zat, en gingen lelijke dingen roepen. Toen ik dat ontdekte heb ik ze een excuusbrief laten schrijven. Ik raad andere scholen dus zeker aan om in het begin meteen aan leerlingen uit te leggen dat die typecoach een mens van vlees en bloed is.”

Goed leren typen is net zo belangrijk als een goede schrijfhouding

 5 tips van Arno aan scholen die ook aan de slag willen:

1.   Implementeer typen in je curriculum zodat je er structureel in de klas mee aan de slag kunt. 
2. Durf keuzes te maken. Laat iets anders vallen zodat je tijd vrijmaakt voor typen. Het is tenslotte maar tijdelijk; gedurende een periode van zo’n drie maanden. 
3.  Zorg dat leerlingen hun basishouding goed aanleren. In deze tijd is dat net zo belangrijk als een goede schrijfhouding. Alleen wanneer je daadwerkelijk ziet in welke houding je leerlingen typen, kun je bijsturen.
4.  Maak de kinderen duidelijk dat de typecoach een bestaand persoon is. Vertel ze dat ze de coach vragen mogen stellen wanneer ze vastlopen, en dat ze beleefd moeten zijn en haar moeten bedanken wanneer ze hulp krijgen.
5.  Doe zelf mee. Gebruik de stickers om letters af te plakken. Loop door het verhaal heen, Alleen dan weet je als leraar waarover je het hebt en waar leerlingen mogelijk tegenaan lopen.

 

Meer weten over Pica Typen?

Lees het interview met Jorien Castelein, directeur van uitgeverij Blink
en typecoach Sandra Noordam van Pica Typen.