Inspiratiemiddag programmeren en robotica

Geschreven op woensdag 19 april 2017

 

Experimenteren kun je leren

De inleiding van deze middag wordt door Boy Vissers, biologieleraar en experimenteerexpert van Quest, verzorgd. Experimenteren creëert verwondering en verwondering doet leren. Er zijn alleen drie problemen: proefjes zijn ingewikkeld, kosten tijd én geld. Ja  toch?! Tijdens de inleidende workshop ‘Experimenteren kun je leren’ doet u inspiratie op om zelf weer eens te proeven van proefjes die simpel, snel én op elk moment te doen zijn! Hiermee gaat elke leerling in het basisonderwijs gegarandeerd op het puntje van zijn stoel zitten. Bij deze inleiding leggen wij uiteraard de link naar Programmeren en robotica.

Vervolgens kunt u een keuze maken uit 2 van de 4 workshops, die elk 45 minuten duren. Hieronder de workshops voor u op een rijtje gezet. Voor de volledige uitwerking van de workshops kunt u verder naar beneden scrollen:

  1. Leren programmeren met LEGO door gebruik van hart, hoofd en handen
  2. 3D-printen in de klas, op zoek naar verborgen talenten
  3. Hack het digibord, programmeren en 21e eeuwse vaardigheden
  4. Experimenteren op het robotplein

Datum, locatie en inschrijven

Woensdag 31 mei 2017 - inschrijven
Kenniswerkplaats Codenz
Agripark Oost 2 (achter Kinderopvang Dronten)
8251 KH Dronten

Programma*

 13.30uur - 14.00uur  Inloop  
 14.00uur - 14.30uur Inleiding Boy Vissers
 14.30uur - 15.15uur Workshop 1
 15.15uur - 15.45uur Pauze 
 15.45uur - 16.15uur Workshop 2


* Tussen de workshops door is er een korte pauze en wordt er door Kenniswerkplaats Codenz een rondleiding verzorgd. 

Inhoud workshops 

Workshop 1 | Leren programmeren met LEGO door gebruik van hart, hoofd en handen | Bert van de Werfhorst en
Jelle de Jong
Technologie is de economische motor van Nederland. De LEGO Leerlijn biedt een mogelijkheid om kinderen al op zeer jonge leeftijd kennis te laten maken met technologie volgens het principe van ontwerpend en onderzoekend leren. U gaat met verschillende LEGO Education materialen aan de slag en merkt dat techniek eigenlijk hartstikke leuk is, en veel toegankelijker en makkelijker dan u ooit had gedacht! Ontdek hoe de interactie met de blokjes helpt om mooie, rijke verhalen te bedenken en te delen. En om met elkaar letterlijk te bouwen aan nieuwe ideeën om vervolgens daarop met elkaar te reflecteren. Twee voorbeelden van complexe processen, waarbij het fysieke handelen je hoofd stimuleert. Tijdens deze workshop ervaart u zelf hoe deze onderwijsvorm leerlingen motiveert, inspireert en zelfvertrouwen geeft om creatief te zijn en met elkaar te leren.
De workshop wordt gegeven door Bert van de Werfhorst, gecertificeerd LEGO-trainer en begeleidt scholen in het opzetten van een doorlopende leerlijn op het gebied van wetenschap & techniek. Daarnaast zal Jelle de Jong van Play Learn Change de achterliggende onderwijsfilosofie en didactische principes van ontwerpend en onderzoekend leren door het gebruik van Hart Hoofd en Handen in deze workshop uiteenzetten.

Workshop 2 | 3D-printen in de klas, op zoek naar verborgen talenten | Jos Kok
Met de 3D-printer is het mogelijk om de essentie van techniek en de werking ervan al lerend te ontdekken. De afstand tussen de eerste verwondering en het experimenteel uitwerken van een idee naar een concreet werkend product of dienst, wordt met de 3D-printer enorm verkort. Leerlingen gaan fantaseren, bedenken, ontwerpen, voorbereiden, bouwen, testen en (her)gebruiken. Ook ten aanzien van samenwerking en co-creatie wordt van hen wat gevraagd. De 21ste eeuwse vaardigheden komen volop aan bod. Om het project te doen slagen moet iedereen een bijdrage leveren, vertrouwen hebben op elkaars capaciteiten, het werk verdelen, afstemmen en evalueren. Een 3D-printer biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de leerkrachten. Zo schept het ruimte voor meer interactieve activiteiten in het klaslokaal en kan de leerkracht driedimensionale hulpmiddelen printen om moeilijkere onderwerpen te illustreren. Tijdens de 3D-print workshop van 3Dkanjers ontdekt u als leerkracht wat allemaal mogelijk is met de 3D-printer en hoe 3Dkanjers u hierbij kan ondersteunen.
Deze workshop wordt gegeven door Jos Kok, mede initiatiefnemer van 3Dkanjers.
Neem hier alvast een voorproefje.

Workshop 3 | Hack het digibord | Eline Doevendans
Onze samenleving is aan het veranderen. We gaan van het industriële tijdperk naar een kennissamenleving. En daar horen andere skills bij. In deze interactieve presentatie gaan we zelf aan de slag: u gaat het digibord hacken! u ontdekt welke skills u hiervoor nodig hebt en wat computational thinking inhoudt. U leert de belangrijkste principes van programmeren en merkt dat samenwerken u verder brengt. Aan het einde van deze presentatie kunt u zelf eenvoudig programmeren en weet u hoe u met uw klas het digibord kan hacken.
Deze workshop wordt gegeven door Eline Reins-Doevendans van uitgeverij Blink. Het projectthema Smart Life, beloond met een Comenius Edumedia Award, is breder dan alleen computational thinking en programmeren, want ook vaardigheden als samenwerken komen aan bod. En een groot voordeel: de leerkracht hoeft zelf niet te kunnen programmeren. Ervaar het tijdens deze workshop. Let op: voor deze workshop dient u eigen device mee te nemen.

Workshop 4 | Experimenteren met robots op ons robotplein | Harry Valkenier
Op jonge leeftijd kunnen kinderen al in aanraking komen met robots en programmeren. Zo is de Beebot zeer geschikt voor een eenvoudige start van programmeren. Hoe werkt de Beebot/Bluebot /Probot en hoe eenvoudig kunt u deze inzetten, gaat u ervaren tijdens deze workshop. Zo heeft Heutink met een aanvulling van o.a. de Cubetto, Thymio, Ozobot en tig andere robots. In een doorlopende leerlijn van onderbouw naar bovenbouw. Maak kennis met de diverse robots. Het blijft hierbij niet alleen bij het kijken na de robots, u gaat er zelf mee aan de slag. Daarnaast zijn er ook de STEAMsets, waarbinnen volop aandacht is voor de vaardigheden die wij de leerlingen willen bijbrengen.
De workshop wordt verzorgd door Harry Valkenier. Hij is naast oprichter van de Ontdekplek, leerkracht in het basisonderwijs geweest en docent op de PABO. Tevens heeft hij voor Heutink diverse verrijkende opdrachtkaarten bij wetenschap- en techniekmaterialen ontwikkeld.

Eventkalender & meer informatie

Benieuwd naar onze eventkalender voor het gehele schooljaar 2016 - 2017? Bekijk hier alle events. Voor meer informatie over de events kunt u een mail sturen naar infomiddag@heutink.nl.