Kunst en cultuur? Genieten en leren!

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

 

Column door Pedro de Bruyckere, onderzoeker, pedagoog, en in 2013 door Vrij Nederland omschreven als 'Een van de beste onderwijsvernieuwers van Nederland'.

Kunst en technologie gaan hand in hand

Kunst en cultuur lijken soms haaks te staan op technologie. De echte boekenliefhebber zal misschien zweren bij de geur en het gevoel van een gedrukt boek. Je bekijkt een schilderij toch ook niet op een scherm? De waarheid is echter veel genuanceerder en kunst en cultuur aan de ene kant en technologie aan de andere kant, kunnen samen veel mogelijk maken.

Stel, je zoon of dochter speelt gitaar en wil die ene solo van zijn of haar favoriete band leren spelen. Wat te doen? De kans is heel groot dat er naar een van de vele how to-video’s op Youtube gesurft wordt nadat de akkoorden gevonden werden op een van de ontelbare sites met songteksten en bijpassende chord-sheets. Wat een groot verschil met 20 jaar geleden toen ik zelf alles op het gehoor moest ontcijferen. Of ik kon het proberen te leren van een docent of medemuzikant. Je zou nu denken dat dergelijke video’s vandaag muzieklessen overbodig maken? Nee, de waarheid is helemaal anders. Die Youtubevideo’s zullen je - voorlopig nog – geen feedback geven. Je kan ze wel handig pauzeren, maar ze zullen je niet vertellen hoe je beter je hand houdt om die ene gitaargreep best te laten klinken. Ze zullen je ook geen compliment geven. Zelfs als je zoon of dochter haar eigen versie online zet, zal hij of zij niet kunnen inschatten of het commentaar terecht is of niet. In dit voorbeeld geef ik aan hoe een flipped classroom benadering zeer goed mogelijk is in kunst- en cultuureducatie. De leerstof thuis verwerken en dan vooral in de les begeleid oefenen en feedback krijgen. Het is slechts een voorbeeld van hoe kunst en cultuur enerzijds en technologie anderzijds elkaar kunnen versterken. Google heeft ondertussen al verschillende musea ontsloten en steeds meer musea maken een online variant van hun collectie. Of neem de nieuwe virtual reality brillen zoals die van Oculus of Google waarmee je kan rondwandelen op de Chinese Muur met Google Expeditions.

Evolutie van STEM naar STEAM

Sociale media maken een heel nieuwe vorm van interactieve kunst mogelijk. Zo maakte de Canadese rockgroep Arcade Fire al verschillende videoclips waarbij de kijker een belangrijke rol speelt. In de video bij “We used to Wait” wordt zo bijvoorbeeld eerst gevraagd om je adres in te tikken, waarna de clip zich via een slim gebruik van Google Maps in jouw eigen buurt afspeelt. In een andere video kun je letterlijk meedansen.

Hoe dicht technologie en kunst elkaar kunnen versterken wordt duidelijk uit de wereldwijde evolutie van STEM, Science Technology Engeneering & Mathematics, naar STEAM, waarbij Arts wordt toegevoegd omdat er meer overeenkomsten zijn dan je denkt tussen STEM-vakken en kunsteducatie, denk maar aan de nood aan onderzoeksvaardigheden in zowel wetenschap als in kunst. Een kunstwerk analyseren of een probleemstelling, er zijn zeker gelijkenissen. Toch zal de muzikant bij je thuis (of de boekenlezer, de schilder, de danser,…) misschien niet denken aan al dit. Die geniet van het luisteren, kijken, ervaren en hopelijk ook van het beoefenen van kunst en cultuur. En dat is en blijft de essentie, dankzij onder andere technologie.


Pedro de Bruyckere

  

 

 

                               

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.

Nationale STEAM-dag

Wilt u meer weten over thema’s als maken, programmeren,
onderzoekend en ontwerpend leren, VR en nieuwe media?
Quest en Heutink organiseren gezamenlijk de eerste
Nationale STEAM-dag voor het onderwijs.