Al levels scorend door het curriculum met gamification

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

 

Interview met Joke Visschedijk, mede-eigenaar en spelontwerpster bij Meeple

Intrinsiek gemotiveerde leerlingen

Van achter je bureau zien hoe intrinsiek gemotiveerde leerlingen zelf de stof oppakken, samenwerken, leerdoelen halen en elkaar verder helpen. De droom van elke docent? Een illusie? Of gewoon een kwestie van de stof anders benaderen? Gamification lijkt er aardig dichtbij te komen. Vooral als het om complexe verbanden en samenwerking gaat.

Continu belonen

Joke Visschedijk, spelontwerper en mede-eigenaar bij Meeple, zou het liefst het hele systeem voor het curriculum van een vak in gamevorm ontwerpen. ‘Gamen werkt omdat de leerlingen zelf keuzes kunnen maken en continu worden beloond voor hun vorderingen. In een spel haal je punten, krijg je nieuwe   uitdagingen en na het behalen van doelstellingen stijg je naar een hoger niveau. Als je een leerdoel niet haalt, haal je geen onvoldoende, maar blijf je oefenen totdat het wel lukt. Je werkt op je eigen tempo en niveau. Dat kun je in het hele curriculumprogramma doorvoeren.’

Leeropbrengst hoger

Er valt nog veel te leren van spelontwerpers als het gaat om aantrekkelijke educatie. In educatieve games nemen leerlingen en studenten op een intuïtieve en creatieve manier studiemateriaal op. De beleving bij de lesstof is hoger en het draait allemaal om belonen van prestaties. De lesstof blijft zo veel beter hangen. Ook lesstof met complexe verbanden leent zich bij uitstek voor gamen. In een gesimuleerde omgeving met beperkingen, bronnen, en belonen van samenwerking  is de leeropbrengst veel hoger dan bij een klassieke lesmethode.

Eenvoudig op te starten

Gamification is overigens geen hogere wiskunde. Eigenlijk betekent het niets meer of minder dan het integreren van één of meerdere spelelementen in de leerstof met als doel meer deelname en  binding. En het is relatief eenvoudig op te starten. Met gratis apps als Socrative kun je zelf een klassikale quiz van de lesstof maken, waarbij leerlingen met de laptop of smartphone deelnemen en de scores centraal op een digibord verschijnen. Met apps als Duolingo leer je een taal, en met  Memrise maak je eenvoudig een spel voor bijvoorbeeld topografie.

Bord- en kaartspellen

 

Gamification hoeft niet online. Bordspellen en kaartspellen werken net zo goed. Zo is ‘Planet Me’ een bordspel met als doel: zorgen dat de wereld duurzamer wordt. Door keuzes te maken en samen te werken in de inzet van materialen en water, worden effecten zichtbaar. Ondertussen moeten ook de CO2-uitstoot en de kosten bewaakt worden en moeten bewoners gemotiveerd blijven.

                                                                                                                         

Redelijk ver ingevoerd

In de toekomt wordt veel meer ingezet op gamification, verwacht Visschedijk: ’We zien het voortgezet onderwijs enorm veranderen. Er is steeds meer keuzevrijheid in het lesaanbod en door de digitalisering krijgen we een veel breder palet aan mogelijkheden. YouTube, apps en gamification zijn al redelijk ver ingevoerd als ondersteunende middelen. Het is wel jammer dat nog niet alles in onze eigen taal is. Nederland is een klein afzetgebied, waardoor de ontwikkelkosten relatief hoog zijn. Maar ook hier gaat zeker meer gebeuren.’

Eigen spel ontwerpen

Om helemaal thuis te worden in gamification adviseert Visschedijk docenten om met de leerlingen een eigen spel te ontwerpen rond de lesstof. ’Je begint met het bekijken van bestaande spellen. Dan duik je uitgebreid in de lesstof. Wat moet je echt weten? Wat moet je vooral oefenen? Wat zijn mooie extraatjes? Op welke niveaus ga je belonen? En vooral, hoe maak ik het leuk? Als je dit samen met leerlingen naar een spel weet te brengen, behandel je de lesstof tot in detail. Dat is nog leerzamer dan het spelen zelf. En het motiveert waanzinnig als het daarna ook echt door andere klassen wordt gebruikt.’

Een app is zo gedownload

Er zijn legio redenen te bedenken om nog even te wachten met gamification. Soms zijn de aanschafkosten hoog en soms is de apparatuur niet goed genoeg. En voor je de lesstof in spelvorm aanbiedt, zul je je als docent eerst zelf in de spelvorm moeten bekwamen. Want natuurlijk moet je bij gamification als docent nog steeds ondersteuning bieden. Maar de opmars is niet te stuiten. Gamen is zo intuïtief, zo intrinsiek motiverend, vroeg of laat gaat iedereen erin mee. Of doet het onbewust al jaren. Een quiz is immers snel gemaakt, een app zo gedownload.

Spelen in de genen

Spellen zijn altijd aantrekkelijk geweest. Op alle niveaus. Een bordspel, kaartspel, apps of  computergames, voor iedereen is er wel een spel. Willen winnen, levels behalen, samen iets nieuws creëren, het is in ieders genen ingebakken. Minecraft is niet voor niets het populairste online spel voor kinderen en jongeren, het is een eindeloze online wereld waarin kinderen samen bouwen, gamen en eigen regels ontwikkelen. Elk op zijn eigen niveau. En dat is precies wat gamification in het onderwijs doet. Lesstof aantrekkelijk maken door het in spelvorm aan te bieden. 

Joke Visschedijk

  

 

 

              

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.