Virtuele werelden voor het onderwijs & onze tips

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

 

 

Rollenspelwerelden | spellen waarin je een rol aanneemt, zoals World of Warcraft 
Sociale werelden | explorerende werelden met een open einde, zoals Second Life
Spiegelwerelden | een zo exact mogelijke replica van de echte wereld, zoals Google Earth
Bouwwerelden | de spelers bouwen hun eigen wereld, zoals Minecraft
Trainingswerelden | 3D training simulaties en serious games, bijvoorbeeld serious games voor de militaire beroepspraktijk
Bedrijfswerelden | bedrijfs-3D-omgevingen en –intranet (maatwerkwerelden; serious games ontwikkeld in opdracht van bedrijven)

Onze aanraders

  • Zspace science lab | Bett awards winnaar 2015 Zspace science lab is een virtual reality leerplatform voor het primair- en voortgezet onderwijs, bestaande uit een desktopcomputer, een bril en een digitale pen. De interactieve desktops volgen nauwgezet de bewegingen van het hoofd, om zo een persoonlijke virtuele ervaring te creëren die naadloos aansluit bij het perspectief van de leerling. Objecten kunnen ‘uit het scherm’ worden getild en aan alle kanten worden bekeken. En de digitale pen biedt vormen van interactie die in de echte wereld moeilijk of zelfs onmogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontdekken van het menselijk lichaam. Daarbij kun je zelfs gebruik maken van ‘multisensorische feedback’: leerlingen kunnen dan niet alleen zien, maar ook voelen hoe een menselijk hart pompt. 
  • Virtual reality toolkit | Bouw, programmeer en simuleer je eigen virtuele LEGO® Mindstorms EV3 robot met deze simulatiesoftware. 
  • Minecraft (of minecraft edu) | Een virtuele ‘bouwwereld’.
  • Ecosim | Een 3D natuurbeheersimulator. Voor bovenbouw vo tot master-studenten van universitaire opleidingen. 
  • Google cultural institute | Ontdek exposities en collecties van musea en archieven uit de hele wereld. Loop met de street viewtechniek  bijvoorbeeld rond in het Galileo museum in Florence. 
  • Protosphere | Zelf een 3D-foto-wereld maken.
  • Activeworlds | Platform waarin je werelden kunt creëren of de werelden van anderen kunt bekijken. 
  • Edusim | Een virtuele 3D-wereld, ook geschikt voor digibord.
  • Opensim | 3D-applicatieserver voor het creëren van virtuele werelden.

Leestips

Luistertip

Luister in deze podcast hoe experts Olaf de Groot (coördinator Leergemeenschap Doorbraakproject), Wietse van Bruggen (expert maker movement, programmeren en learning analytics) en Michael van Wetering (expert innovatie en ict-infrastructuur) vertellen over virtual reality, de verschillen met augmented reality, producten op de markt en (onderwijsgerichte) ontwikkelaars.

Probeertip

Google Cardboard is een virtual reality platform van Google, waarbij er met
een smartphone en de Google Cardbox
(een relatief goedkope kartonnen bril)
een virtual reality-ervaring wordt
gecreëerd. 

             

 

Maaktip

'Instructables user' Miemode verandert een iPhonedoosje in een virtual reality houder. Plaats je mobiel in deze houder en je hebt je eigen virtual reality bril! Kijk op Kijk op instructables.com hoe u dit maakt.

                      

 

 

Verbindende factor

Nu er steeds meer digitaal en interactief gewerkt wordt in de les is een goede internetverbinding belangrijker dan ooit. Want hoe leuk en spannend termen als second life, virtual reality en gamification ook klinken, u heeft er weinig aan zonder de juiste verbinding. Moeilijk? Helemaal niet. Gewoon een kwestie van een degelijk, betrouwbaar netwerk! 

De kwaliteit van een mobiele oplossing wordt bepaald door de internetverbinding, de routers en de WiFi-spots. Elk onderdeel moet voldoen aan een bepaalde norm. In deze keten vormt de Smart Wifi van Ruckus een ijzersterke schakel.


Geen onnodige straling
De BeamFlex technologie zendt heel gericht en effi ciënt. Vermogens worden geminimaliseerd en antennes worden uitgeschakeld waar geen dekking nodig is. Minder signalen in de lucht dan bij ander WiFi-appratuur dus!

Top dog!
Heutink ICT mag zich Authorized Top Dog Partner van Ruckus Wireless noemen. Dat houdt onder meer in dat wij alle specialistische kennis in huis hebben om Ruckus in het Nederlandse onderwijs te implementeren. Voor klanten is de Top Dog-status dus vooral een extra garantie voor kwaliteit in de allerslimste WiFi-oplossingen. Lees meer over hoe u een perfecte verbinding creëert. 

 

                                                

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.

 

 

Bron: leraar24.nl, Kennisnet