Dit moet u weten over virtual reality

Geschreven op maandag 9 mei 2016

 

Virtual reality is hot

De allergrootste spelers op de markt ontwikkelen second life oplossingen, techliefhebbers speuren non-stop naar de nieuwste virtuele gadgets en we komen de term overal en nergens tegen. Maar wat is dat nu eigenlijk, virtual reality? En een minstens zo interessante vraag: heeft het een functie in het onderwijs? Heutink vat de visies van onder andere Kennisnet en Leraar24 voor u samen en biedt een overzicht van educatieve apps, luister-, lees- en lestips.

Maakt virtual reality de lesstof aanschouwelijk?

Eerst was er de smartphone-revolutie. Toen kregen we de tabletrevolutie. En nu, zo zeggen sommige experts, zou er een virtual reality-revolutie aan het losbarsten zijn. De Oculus Rift wordt op de markt gebracht. Playstation lanceert zijn eigen VR-systeem. De View-Master is weer terug, met virtual realitybeelden. En met de kartonnen Cardboards hoef je geen vermogen uit te geven om van virtual reality (VR) te genieten. De vraag rijst: wat kan VR voor het onderwijs betekenen? Maakt VR de lesstof aanschouwelijk?

Hoe werkt virtual reality?

Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Zo lijkt het of we ‘echt’ op een andere plek zijn terwijl we daarvoor de deur niet uit hoeven. Jarenlang was dit sciencefiction. Maar dit lijkt te gaan veranderen. Het principe is eenvoudig. Een VR-bril sluit de gebruiker af van zijn omgeving. Het ingebouwde scherm toont twee beelden: eentje voor elk oog. Dit werkt net zoals de oude View-Master en geeft de illusie van een 3D-beeld. De VR-bril registreert ook de bewegingen van het hoofd van de gebruiker en past zo de beelden naar behoefte aan. Op het moment dat onze hoofdbewegingen en de 3D-beelden naadloos op elkaar aansluiten, krijgen we een heel overtuigende illusie van aanwezigheid in een andere wereld.

Maar was het niet geflopt?

Hoewel VR in de jaren ‘90 inderdaad flopte, is de technologie zo ver ontwikkeld dat het nu wel lijkt te gaan werken. Maar technologie is dus niet nieuw. Al in de jaren ‘80 en ‘90 werd geëxperimenteerd met VR-systemen, maar computers, beeldschermen en bewegingssensoren waren nog niet goed genoeg voor een overtuigende illusie. Dat is met de komst van smartphones verleden tijd.

Wat kan het onderwijs er mee?

Games zijn de drijvende kracht achter de huidige systemen. Maar ook zien steeds meer ontwikkelaars de potentie voor educatie. Zo zijn er 360 graden 3D-films waarin de gebruiker vrij kan rondkijken en zo kan ervaren hoe het is om bijvoorbeeld Mount Everest te beklimmen, of om Noord-Korea te bezoeken. Anderen focussen meer op leerzame computer gegenereerde omgevingen. Zoals bijvoorbeeld Titans of Space; een programma dat de schaal laat zien van sterren en planeten. Of het Expeditions Pioneer Program van Google, waarmee leerlingen dankzij smartphone en Google Cardboard een reis onder water kunnen maken en kunnen zien wat een koraalrif is.

 

 

Educatieve VR apps

  • Apollo 11 VR experience | Het formaat van de Saturnus raket en de krapte van de Lunar Module zijn eigenlijk alleen te ervaren in VR.
  • Google expeditions | Speciaal voor Cardboard ontwikkeld en bedoeld voor in de klas. Kijk rond onder water, tussen oude ruïnes of op het oppervlak van Mars.
  • Sites in VR | Bekijk de pyramiden van Egypte van binnen, beklim de Eiffeltoren in Parijs of breng een bezoekje aan Mars.
  • Dinosaurs | Een klein VR-experiment dat de schaal van dino’s zichtbaar maakt. De animaties zijn echter nog verre van levensecht.
  • EARTHVR-MMO | Google’s Street View laat je al op het scherm rondkijken in 360 graden foto’s. Deze applicatie verplaatst Street View naar VR en laat gebruikers met elkaar communiceren. Interessant voor een virtuele excursie.

 

Gesprekstip

Een gesprek over virtual reality kunt u het beste beginnen met de vraag wat leerlingen nu doen op internet. Welke spelletjes spelen ze? Welke media gebruiken ze thuis en op school? Zo krijgt u inzicht in welke internetactiviteiten populair zijn.

Zo co-creëert u uw VR-les:

  • Introduceer uw doel: nadenken over hoe we leren in de toekomst en welke rol virtual reality daarin kan spelen.
  • Vertoon op het digibord een filmpje dat laat zien hoe virtual reality werkt. Bijvoorbeeld Titans of Space.
  • Stel leerlingen de vraag: hoe zou je in de toekomst virtual reality willen inzetten om te leren?
  • Laat ze in tweetallen ideeën bedenken en die tekenen op papier.
  • Laat ze hun ideeën presenteren voor de klas.

 

                                                

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.

 

 

Bron: Kennisnet