Groepslokalen rondom inspirerende leerpleinen voor kindcentrum Aquamarijn

Geschreven op donderdag 11 februari 2016

 

Samen zelfstandig leren in Kindcentrum Aquamarijn

Samen - zelfstandig – leren. Dit zijn de kernwaarden van kindcentrum Aquamarijn die zij wil uitdragen in haar onderwijs, haar houding en communicatie met kinderen, ouders en elkaar. Samen met ouders, kinderen en leerkrachten werkt Aquamarijn aan een veilige en stimulerende omgeving voor de kinderen. Op deze school staat het zelfverantwoordelijk leren van de kinderen voorop. De leerstof past bij hun niveau en de kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen bij leerstofkeuzes en leerstofverwerking.

Groepslokalen rondom leerpleinen

In de school zijn de groepslokalen gesitueerd rondom leerpleinen. Voor de onderbouw is op de begane grond een speelleerplein waar kinderen uit de verschillende kleutergroepen kunnen samenwerken en samenspelen.

Op het speelleerplein bevinden zich een theater, een puzzeltafel en een themahuis.
Ook zijn er werkplekken waar kinderen zelfstandig kunnen werken,
creativiteit kunnen ontwikkelen en kunnen samenwerken met andere kinderen.

Glazen wanden als verbinding tussen lokalen en leerpleinen

In Kindcentrum Aquamarijn is op iedere bouwlaag, centraal tussen de lokalen, een leerplein te vinden. Elk leerplein is zo ingericht dat het precies die functies biedt die de leerlingen nodig hebben. Door de grote glazen schuifpuien is er veel contact tussen de leslokalen en het leerplein.

  • Hout & kleur
    Het ontwerp voor de inrichting van de leerpleinen en de op maat gemaakte meubels is van clipl2r interieurarchitecten met wie we voor dit project samenwerkten. Er zijn veel houtelementen gebruikt op de leerpleinen. Door als tegenhanger frisse kleuren te gebruiken met steeds één hoofdkleur, ogen de leerpleinen uitnodigend en bieden ze zowel een rustige omgeving voor het serieuzere werk als voldoende inspiratie voor creatieve activiteiten.
  • Licht uit, spot aan!
    Kinderen zijn van nature creatief. Ze leren door muziek, dans, theater, kunst en beweging. De kunst is hen hierin voldoende uit te dagen. Bijvoorbeeld door ze letterlijk een podium te bieden. Absoluut favoriet bij de kinderen van Aquamarijn is het theater in de centrale ruimte voor de onderbouwgroepen. De basis voor dit theater is een podium met solide staande wand, als los element geplaatst en voorzien van een brandvertragend gordijn.
  • Tip
    Iedereen kent de zitzakken van Fatboy. Maar wist u dat Fatboy voor veel meer staat dan de zitzak? Grote vloerkleden met mooie prints, stoere lampen, leuke zitelementen, reusachtige knuffels tot aan het plafond waar je in weg kunt duiken en handige opbergelementen. Allemaal in de zo typische Fatboy-stijl. Ontdek de veelzijdigheid van het assortiment van Fatboy.


  • Ik zie, ik zie wat jij niet ziet 
    Bijna onherkenbaar, de ’verstopte’ toiletunit in
    deze ruimte. Door slimme wandoplossingen te gebruiken wordt elke centimeter benut. Hier zijn
    een kastenwand, een spoelunit, een werkblad, magneetbord/ presentatiewand én computerwerk-plekken gerealiseerd, allemaal om een toiletunit
    heen.
  • Knoeien geen bezwaar 
    Door een atelierwandbord direct naast een spoelunit
    te plaatsen kunnen kinderen heel eenvoudig hun handen wassen of een kleurrijke knoeiboel opruimen.
  • Tip
    Door borden aan de wand uit te voeren in een kleur
    die past bij de ruimte, lijken ze onderdeel van het interieur.                         

 

                                    
  • Tip
    Er zijn veel materialen in te zetten om de dagplanning te reguleren. Gebruik bijvoorbeeld
    een niet-storen symbool zoals het Gedragscodestoplicht of de Time Timer om kinderen houvast en duidelijkheid te geven. Dit versterkt de zelfstandigheid. Handig als kinderen bijvoorbeeld nakijkwerk moeten verrichten.

 

  • Leerplein met verschillende functies
    Centraal op dit leerplein vinden de kinderen een
    grote groepstafel. Hier kunnen ze aanschuiven
    op bankjes of designstoelen. De opbouwkast met
    vakken aan beide kanten houdt de materialen
    die gebruikt worden altijd dichtbij. Doordat er gevarieerd is met vorm en formaat van de tafels
    en door de verschillende zitmogelijkheden voelt
    dit leerplein speels aan.
         

 



 
  • Wie bouwt de hoogste toren?
    Deze constructietafel is voorzien van een opstaande rand. Het bouwmateriaal valt daardoor minder snel van de tafel. Fijner voor de kinderen, beter voor het materiaal.
  • Vakken en bakken
    Vaak kiezen scholen voor een open kast om hun bouwen constructiemateriaal in op te bergen.
    Een combinatie van vakken en bakken kan erg
    handig zijn. De Haagse Set gaat in de vakken,
    de losse constructie-onderdelen gaan in de bakken. Bijkomend voordeel: de bakken zijn uitneembaar.


  • De treinbank net even anders
    Bij deze treinbanken is het houten frame bewust zichtbaar gehouden. De banken passen daardoor perfect bij de rest van de inrichting van dit leerplein. De buitenste banken zijn enkel, de middelste
    banken zijn dubbel en uit één stuk opgebouwd.
    De treinbanken worden aan één zijde afgeschermd door een houten wand met dubbele functie: enerzijds biedt de wand privacy ten opzichte van de glazen wand met daarachter een lokaal, anderzijds is de achterkant van de wand ingericht als kast. 
                        


 

 

 

                        

 

  • Open huis
    Dit houten speelhuis nodigt de jongste kinderen letterlijk en figuurlijk uit. Eenmaal binnen kunnen
    ze plaatsnemen op de losse meubeltjes en een boek lezen of hun fantasie de vrije loop laten en opgaan in rollenspel.
  • Tip
    Het herkennen en benoemen van vormen kan spelenderwijs worden geoefend met behulp van de verschillend gevormde vensters in dit huis. Dit houten speelhuis nodigt de jongste kinderen letterlijk en figuurlijk uit. Eenmaal binnen kunnen ze plaatsnemen op de losse meubeltjes en een boek lezen of hun fantasie de vrije loop laten en opgaan in rollenspel.

 

  • Instructietafel met ergonomische meerwaarde
    Deze instructietafel is voorzien van een zogenoemde buikuitsparing. Hierdoor is de reikwijdte van de leerkracht groter. De buikuitsparing maakt het tevens mogelijk de instructietafel aan te schuiven aan een (rond) docentenbureau.
  • Voor leerlingen van elk formaat
    Van best wel klein tot heel erg groot, kinderen zijn
    er in allerlei soorten en maten. De verspringende voetensteun van deze krukjes zorgt er voor dat, ongeacht de lengte, ieder kind goed zit.
  • Klasse kast
    Deze docentenkast is overal mee naartoe te nemen doordat hij verrijdbaar is. Uitermate geschikt om midden in de ruimte te plaatsen doordat alle zijden van de kast ‘open’ zijn en ruimte bieden voor spullen. Het magnetische whiteboard geeft de kast een extra functie. De combinatie van functies maakt hem erg geschikt als themakast.
      





 

 


 
  • Zitten zoals je wilt
    Een goede teamkamer combineert de verschillende functies waarvoor een teamkamer is bedoeld: vergaderen, lezen, maar ook ontspannen. Een van de manieren om te voorzien in al deze behoeftes is door te kiezen voor meerdere vormen van zitten.
  • Overleggen
    Deze teakhouten tafels zijn gecombineerd met retro stoelen in kleuren die ook in de rest van de school terugkomen. Door te kiezen voor losse tafels kan gevarieerd worden met de opstelling. Soms is het prettiger om ‘rond de tafel’ te zitten, terwijl op andere momenten een rechte opstelling geschikter kan zijn.
  • De puntjes op de i
    Maak de teamkamer helemaal af met mooie lampen!
  • Ontspannen
    Actief en toch comfortabel zitten om te ontspannen, wat te lezen of informeel te praten kan goed aan deze statafels met krukken. Het contrast in materialen (houten onderstel, stalen voetensteuntjes, kunststof kuipjes) oogt speels, helemaal van nu en doet niet ‘schools’ aan.


Meer informatie

Enthousiast geworden en nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw organisatie? 
Neem contact op met uw adviseur of onze klantenservice