Kennis & inspiratie


INSPIRATIE voor uw organisatie

Heeft u onze inspiratieboeken Inspiratie voor uw inrichting en Alles voor de onderbouw al bekeken? Met deze online aanvulling sluiten wij aan bij deze mooie boeken en willen wij u inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Referenties, achtergrondverhalen, tips, ideeën en handige downloads, allemaal aan de hand van herkenbare ruimtes en activiteiten. Binnenkijken bij de buren, horen hoe anderen te werk gaan, verassende en inspirerende oplossingen, invalshoeken en ideeën.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier inspiratie voor uw inrichting of Bekijk hier Alles voor de onderbouw


Uniek nieuwbouwproject voor de obs Noorderschool

Geschreven op donderdag 23 juni 2016

Het unieke nieuwbouwproject van de Noorderschool in Oostzaan had een extra dimensie: het inrichtingsconcept werd niet alleen besproken met de enthousiaste schooldirecteur Careline van der Lippe, maar ook met de internationaal bekende ontwerper Piet Boon. Zijn kinderen zaten ooit op deze school, waardoor hij betrokken raakte bij het ontwerp en de inrichting van de nieuwe school.
Lees verder

De LEGO Education Innovation Studio (LEIS)

Geschreven op woensdag 22 juni 2016

Technologie verandert bijna wekelijks. Educatie is zó belangrijk, maar het is een uitdaging om bij te blijven op dit gebied. LEGO® Education loopt een beetje voor op scholen en regeringen en het biedt onderwijs waarbij leerlingen leren wat ze toepassen. LEIS is een concept. Het is heel flexibel en past binnen een hoop verschillende omgevingen.
Lees verder

Leerlingen ontwerpen eigen werkplaats op CSG Jan Arentsz

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Het CGS Jan Arentsz in Alkmaar is afgelopen schooljaar gestart met een Technasium. De school doet nu eerst in alle rust ervaring op om vervolgens een goed plan te ontwikkelen voor de nieuwe werkplaats. Technator Paul Swinkels vertelt meer over hun drijfveren en de manier waarop ze dit project samen met hun leerlingen oppakken en vormgeven.
Lees verder

GsG Het Segment: praktijkwalhalla voor contextrijk leren

Geschreven op woensdag 4 mei 2016

School voor Praktijkonderwijs Het Segment laat haar leerlingen contextrijk leren en op maat werken vanuit de individuele doelen. Hier hoort een inrichting van contextrijke praktijkplekken en deels eigen lesmethodes bij. Sinds enkele jaren is het GsG omgetoverd tot een waar praktijkwalhalla. Met volledig ingerichte horecakeukens, winkels, praktijklokaal groen, kinderboerderij, buitenplaats, werkcen
Lees verder

Flexibel ingericht leerplein voor basisschool Octa

Geschreven op woensdag 30 maart 2016

Bekijk het kleurrijk ingerichte leerplein van deze basisschool waar coöperatief leren het uitgansgpunt was bij het ontwerp. Dit is terug te zien in de inrichting: er is een leerplein gerealiseerd met verschillende groepswerkplekken en flexibel meubilair.
Lees verder

Rust in kleurrijk geheel voor Montessorischool Valkenbos

Geschreven op dinsdag 22 maart 2016

Deze school ervaarde dat een aantal van de in 2014 ingerichte onderwijs- en kantoorruimtes niet voldeden aan de behoefte. Aan ons de uitdaging om de door architecten ontworpen kleurrijke ruimtes te voorzien van passend meubilair waarmee er balans in de ruimtes zou ontstaan.
Lees verder

Kinderkookcafé voor Kindercentrum Rapsodie

Geschreven op woensdag 2 maart 2016

Bij het ontwerp voor Kindercentrum Rapsodie hebben we aansluiting gezocht op het bijzondere gebouw en het open karakter. Natuurtinten zorgen voor samenhang tussen de verschillende functies. Centraal gelegen en de kers op de taart van Rapsodie is het Kinderkookcafé.
Lees verder

Gestructureerde, slimme inrichting voor onderwijs- en zorginstelling Yulius en Pameijer

Geschreven op woensdag 2 maart 2016

Zeer moeilijk lerenden werken aan leerdoelen én bereiden zich voor op een zelfstandig leven in de praktijk- en theorielokalen van Yulius en Pameijer. Er is rust in de lokalen en daardoor is er letterlijk ruimte voor elk individu.
Lees verder

Kids-F meubellijn in Canadese klassen voor onderwijs gebaseerd op hersenhelften

Geschreven op dinsdag 23 februari 2016

KidsU Calgary (Canada) werkt vanuit haar eigen curriculum, gebaseerd op stimulatie van de linker- en rechter hersenhelft. Om dit te vertalen naar de praktijk was KidsU op zoek naar twee verschillende soorten inrichting: één voor lokalen gericht op de linker hersenhelft en één voor lokalen gericht op de rechter hersenhelft. Kids-F is deze uitdaging aangegaan!
Lees verder

Coöperatieve speelleerpleinen en lokalen voor basisschool Walter Gillijn

Geschreven op dinsdag 23 februari 2016

Voor deze Jenaplanschool transformeerden we een rommelhok naar volwaardige, fijne teamkamer. Voor de leerlingen richtten we flexibele leerpleinen en lokalen in met veel multi-inzetbare meubelstukken en slimme oplossingen. Wat dacht u bijvoorbeeld van een complete huishoek verpakt in een kast op wielen?
Lees verder