Juf Iris goes China - blog deel 3

Geschreven op dinsdag 10 januari 2017

 

Wie is Juf Iris en wat doet zij in China?

Deze keer een verslag van Iris haar bezoeken aan diverse kleuterscholen en het leren werken middels het curriculum.
Iris Bonhof is sinds enkele jaren leerkracht in het basisonderwijs, inmiddels geslaagd voor haar Master Onderwijskunde en mede-ontwikkelaar bij Stichting Leerplanontwikkeling. Momenteel zet Iris zich, gedurende enkele maanden, in China in voor het EEG project. EEG staat voor European EducationAll Group. De eigenaren van EEG (Heutink, Hape en Beleduc) werken samen om een compleet curriculum te maken voor de Chinese kleuterscholen waarbij spelenderwijs leren voorop staat. Aan Iris de schone taak om deze manier van werken in China onder de aandacht te brengen.

  

Het curriculum

Op het moment ben ik erg druk met het curriculum voor de Chinese kleuterscholen. Ons streven is om duidelijke handleidingen voor de leerkrachten en een groot deel van de bijbehorende stop motion filmpjes bij de Educo materialen zo goed als af hebben vóór de Hongkong fair in januari 2017. Voor het curriculum werk ik samen met Chinese leerkrachten. Zij zijn een erg belangrijke factor binnen dit proces. Samen met hen zijn we allemaal erg kritisch en gebruiken onze kennis en ervaringen om te zorgen voor het beste resultaat. Om het curriculum zo goed mogelijk af te stemmen op de praktijk bezoeken we ook kleuterscholen. Dit is erg leerzaam en voor mij ook van grote waarde voor het ontwikkelproces. Zo krijg ik goed zicht op de manier waarop leerkrachten zonder ons curriculum werken. En wordt het inzichtelijk welke verschillen en opbrengsten het werken mét ons curriculum oplevert. De afgelopen twee weken heb ik drie kleuterscholen bezocht.

Xiangshan

De twee Chinese tekens voor deze stadsnaam zijn ‘olifant’ en ‘berg’. Om die reden zagen we dan ook een groot standbeeld van olifanten toen we het centrum in reden. De naam van de kleuterschool hield ‘zeezicht’ in, omdat het dicht bij de zee ligt. Ik kreeg een warm welkom. Een groot scherm boven de ingang van de deur vermeldde: ‘Welcome preschool expert Lris Bonhof to our kindergarten’. Erg leuk om zo ontvangen te worden, ondanks het kleine (leuke) spelfoutje in mijn naam. Op het plein waren ouders spelletjes aan het spelen, die ze aan de kinderen willen leren. Het is hier van belang dat je ze eerst zelf uitprobeert voordat je het de kinderen laat doen.
De kleuterschool had 600 kinderen in de leeftijd van 3 tot 6 jaar. Er waren 19 groepen met zo’n 30 kinderen in elke klas. Nadat we de ingang door liepen kwamen we gelijk bij een grote, open ruimte met diverse Educo producten waaronder de keuken en de supermarket. Hier kunnen de kinderen en aantal keer per week onder begeleiding van de leerkracht of ouders vrij spelen. Er was veel aandacht voor het werk van de kinderen. Je kwam het overal tegen, in de klaslokalen, in de gangen. Dit vond ik erg mooi om te zien. Daarnaast hadden ze niet alleen hoeken voor taal en rekenen maar ook voor specifieke domeinen zoals handvaardigheid en wetenschap. De grote vraag van deze kleuterschool was hoe ze de verschillende activiteiten het beste kunnen aanbieden. Denk hierbij aan klassenmanagement en het gericht werken met de leerdoelen. Kortom het werken met een compleet curriculum. Ze waren erg geïnteresseerd in ons curriculum nadat ik een korte presentatie gaf. Er komt een vervolgbezoek om hier verder op in te gaan en ze te helpen bij de implementatie van ons curriculum. Leuk!

De tweede kleuterschool die we die dag bekeken zichten was een kleinere school maar moderner. Erg mooi om te zien hoe ze zelf van een klaslokaal onder andere een ziekenhuis, bank en supermarket hadden gemaakt.

Beilun

Voordat ik bij de kleuterschool aankwam, maakte ik onverwachts eerst onderdeel uit van een documentaire. We moesten namelijk een Frans koppel ophalen bij het Experiment Center van HaPe. Daar waren ze net aan het filmen voor de documentaire over Peter Handstein. Ze vroegen of we met de kinderen wilden spelen. Wederom één van de vele, leuke onverwachtse dingen die ik hier in China mee maak.
De kleuterschool die we bezochten was nog maar net gebouwd. Van binnen was het nog leeg, maar de lokalen waren klaar om ingericht te worden. De school start in maart 2017 en de directrice die ons het gebouw liet zien vroeg ons om advies voor de inrichting. Hierbij was zij vooral geïnteresseerd in het inrichten van inspirerende hoeken. EEG helpt deze school met haar verdere ontwikkeling. De school gaat volgens het Europese model van 'een dag op een kleuterschool' werken en gebruiken het EEG curriculum. Het zou geweldig zijn om op een dag terug te komen en deze school volop in bedrijf te zien.

Volgende blog

In het volgende blog vertrekt juf Iris naar Chongqing. Hier zal zij nog meer kleuterscholen bezoeken en zelf twee workshops geven. De focus legt zij hierbij vooral op hoe leerkrachten een dag kunnen inrichten en de spellen kunnen aanbieden.