Dagverslag 1e Nationale STEAM-dag

Geschreven op donderdag 27 oktober 2016

 

'Zomaar op een gewone avond
duizend nieuwe dingen gezien....verrijkend!'

Op 12 oktober organiseerden we samen met Quest de 1e Nationale STEAM-dag in het Miele Experience Center in Vianen. En wat hebben we genoten! Mede dankzij de komst van ruim 500 enthousiaste vakdocenten, leerkrachten en andere geinteresseerden uit voortgezet en primair onderwijs én kinderopvang kijken we terug op een zeer geslaagde dag!

Dagvoorzitter Thomas Hendriks (de hoofdredacteur van Quest) leidde de deelnemers door een inspirerend programma vol prikkelende lezingen, interactieve workshops, stevige stellingen en nieuwe inzichten op het gebied van wetenschap, techniek en kunst in het onderwijs. 


In 2 sessies (middag en avond) dook men middels Maakscholen (korte kenissessies) en Maakfabrieken (workshops) verzorgd door het Rijksmuseum, Waag Society, Boy Vissers en TechYourFuture en een Maakmarkt in de wereld van proefjes en experimenten, digitale kunst, beta burgerschap, 3D-printen, lasercutten, virtual reality, greenscreen, gamification, de nieuwste creatieve materialen en heel veel meer.

Nog even nagenieten

Was u één van de ruim 500 bezoekers die we mochten ontvangen in het Miele Experience Center op 12 oktober? Geniet dan hieronder nog even met ons mee. Niet geweest? Kijk dan mee naar een impressie van een geslaagd evenement.

    

> Nog véél meer foto's vindt u onderaan deze pagina!

De Nationale STEAM-dag in het landelijke nieuws!

Ook het Financieele Dagblad was aanwezig en schreef een mooi stuk over de STEAM-dag en het belang van techniekonderwijs.

Preview
De geur van het plastic basismateriaal voor zoemende 3D-printers mengt zich met de geur van koffie in het Miele Experience Center in Vianen. Vijfhonderd docenten van het basis- en voortgezet onderwijs nemen hier een kijkje in de wereld van STEAM: Science Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Op de eerste Nationale STEAM-dag konden docenten woensdag inspiratie opdoen om techniek en wetenschap aan de man te brengen onder hun leerlingen.'
Lees het hele artikel hier


TROTS in het kwadraat!

Veel bezoekers maakten gebruik van de mogelijkheid om op heuse ‘moving walls’ te schrijven wat ze van de dag vonden. En wow wat zijn we trots als we zien wat er is opgeschreven!

 


Een paar van onze favorieten:


'Zo jammer dat ik geen scheikunde heb gekozen vroeger!'
'Steam uit de oren... lekker geinspireerd geraakt!
'We love STEAM. Dank.'
'Zo moet onderwijs zijn.' 
'Inspirerend. Boy je was fantastisch!'
'Veel geleerd en veel energie gekregen.'
'Op naar de toekomst.'
 'Leuk maar wel erg weinig Friezen gezien.'
'Inspiratie. Weer even out of the box.'


 

Over STEAM moet je niet lezen...
...STEAM moet je doen!

Dat is hoe wij er over denken. En vanuit dat gevoel is de STEAM moet je doen waaier ontstaan.

We vroegen alle gastsprekers en -makers van de Nationale STEAM-dag een kaart samen te stellen. Het resultaat is een direct-doen-waaier en biedt handvatten om STEAM laagdrempelig en vol vertrouwen te integreren in uw onderwijs. Of, voor diegenen die al wat langer op STEAM zijn, om al doende misschien wel tot nieuwe inzichten en ideeën te komen. Bekijk de kaarten hier digitaal.

   

   

   

   

   

Meer over STEAM

Internationaal is het een veelgehoorde en gevestigde term binnen het onderwijs, maar in Nederland staat STEM nog in de kinderschoenen. Misschien kent u de term, misschien ook niet. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics en sluit naadloos aan op de 21st century skills. Hoe dicht technologie en kunst elkaar kunnen versterken wordt duidelijk uit de wereldwijde evolutie van STEM naar STEAM, waarbij de 'A' van Arts wordt toegevoegd als verbindende factor.

                   

Het eerste STEAM-magazine!

Wilt u meer lezen over STEAM? Bent u benieuwd naar wat dit kan betekenen voor uw lessen? Of wilt u praktische tips om hiermee aan de slag te gaan in de praktijk? Vraag dan ons STEAM-magazine aan: een glossy magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten. Neem hiervoor contact met ons op of bekijk een voorproefje van de hoofdstukken uit het magazine:

> bekijk Onderzoekend en ontwerpend leren
> bekijk Maken en programmeren 
> bekijk Smart learning
> bekijk Kunst en nieuwe media
> bekijk Inrichten van het vaklokaal