Inspiratiemiddagen Programmeren en robotica

Geschreven op dinsdag 25 oktober 2016

 

 

Vervolg op de succesvolle landelijke STEAM-dag

In opvolging van de zeer succesvolle landelijke STEAM-dag organiseert Heutink een aantal inspiratiemiddagen over programmeren en robotica in Drachten, Bergen op Zoom, Capelle aan den Ijssel, 's Heer Hendrikskinderen en Zoetermeer. Tijdens verschillende sessies krijgt u ideeën over hoe u met programmeren en robotica aan de slag zou kunnen. Deze middagen zijn geschikt voor zowel scholen bij wie wetenschap en techniek nog in de kinderschoenen staat, als scholen die al verder zijn ontwikkeld. Programmeren en robotica biedt prachtige kansen om 21e eeuwse vaardigheden als probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, communiceren, samenwerken en sociaal-culturele vaardigheden te integreren binnen uw lesactiviteiten. Tijdens deze middag maakt u kennis met alle mogelijkheden binnen programmeren en robotica.
Let op! De inhoud en tijdsprogramma's kunnen per locatie verschillen.   

Data en locaties

Woensdag 1 maart 2017 - inschrijven  Woensdag 8 maart 2017- inschrijven     Woensdag 15 maart 2017 - inschrijven
Basisschool de Spreng
Klaverweide 46
9203 GC Drachten
       Basisschool Anton van Duinkerken
Smitstraat 29
4623 XP Bergen op Zoom
       OBS West
Jan de Geusrede 39 e/g
2901 CN Capelle aan den IJssel
     
Woensdag 22 maart 2017 - inschrijven Woensdag 12 april - inschrijven  
PCBS De Poeljeugd
Plein 15
4472 AT 's Heer Hendrikskinderen
 PCBS De Oranjerie
Sumatra 11
2721 GG Zoetermeer
  

Programma*

 13.30uur - 14.00uur  Inloop  
 14.00uur - 14.30uur Inleiding
 14.30uur - 15.25uur Workshop 1
 15.25uur - 15.40uur Pauze 
 15.40uur - 16.25uur

 Workshop 2      

 De inlooptijden in Capelle aan den Ijssel en 's Heer Hendrikskinderen verschillen van bovenstaand programma:
  Capelle aan den Ijssel - inlooptijd 13.45uur -14.00uur 
 's Heer Hendrikskinderen - inlooptijd 14.00uur - 14.15uur

 

Inhoud inleiding en workshops 

Inleiding DRACHTEN | Experimenteren kun je leren*
De inleiding van deze middag wordt door Boy Vissers, biologieleraar en experimenteerexpert van Quest, verzorgd. Experimenteren creëert verwondering en verwondering doet leren. Er zijn alleen drie problemen: proefjes zijn ingewikkeld, kosten tijd én geld. Ja  toch?! Tijdens de inleidende workshop ‘Experimenteren kun je leren’ doet u inspiratie op om zelf weer eens te proeven van proefjes die simpel, snel én op elk moment te doen zijn! Hiermee gaat elke leerling in het basisonderwijs gegarandeerd op het puntje van zijn stoel zitten. 

* Let op! De inhoud van de inleiding op overige locaties worden z.s.m. bekend gemaakt.

Workshop 1 | Leren programmeren met LEGO Education (EV3)
Technologie is de economische motor van Nederland. De LEGO Education Leerlijn biedt een mogelijkheid om kinderen al op zeer jonge leeftijd kennis te laten maken met technologie volgens het principe van ontwerpend en onderzoekend leren. U gaat met verschillende LEGO Education materialen aan de slag en merkt dat techniek eigenlijk hartstikke leuk is, en veel toegankelijker en makkelijker dan u ooit had gedacht! Ontdek hoe de interactie met de blokjes helpt om mooie, rijke verhalen te bedenken en te delen. En om met elkaar letterlijk te bouwen aan nieuwe ideeën om vervolgens daarop met elkaar te reflecteren. Twee voorbeelden van complexe processen, waarbij het fysieke handelen je hoofd stimuleert. Tijdens deze workshop ervaart u zelf hoe deze onderwijsvorm leerlingen motiveert, inspireert en zelfvertrouwen geeft om creatief te zijn en met elkaar te leren. De workshop wordt gegeven door Bert van de Werfhorst, gecertificeerd LEGO Education-trainer en schoolbegeleider bij het opzetten van een doorlopende leerlijn wetenschap & techniek.

Workshop 2 | Bomberbot: programmeren in een leerlijn
Programmeren is het lezen en schrijven van de toekomst en het is daarom belangrijk om leerlingen hier nu al mee te laten kennismaken. Bomberbot is een volledig uitgewerkte lesmethode waarmee u als leerkracht op een gemakkelijke en leuke manier programmeerles kunt geven, zonder dat u daarvoor enige voorkennis nodig heeft. Bomberbot biedt lesplannen, presentaties, online games en antwoordengidsen. Daarnaast biedt Bomberbot doorlopende begeleiding. Tijdens deze workshop wordt toegelicht waarom programmeren dé 21st century skill is en gaat u zelf aan de slag met een aantal lessen. Ook voor deze workshop geldt: programmeerkennis is niet nodig! Wel dient u uw eigen device (laptop of tablet) mee te nemen.

Workshop 3 | Experimenteren met robots
Heutink heeft een complete programmeer- en robotlijn ontwikkeld om hiermee elke school handvaten te bieden om hiermee aan de slag te gaan. Van eenvoudige robots, zoals de Bluebot/Beebot/ Cubetto tot aan de meer geavanceerde robots Wedo 2.0, EV3, Thymio en Ozobot. Harry Valkenier, onze robotspecialist, verzorgt deze meet en greet met onze robots. Daarbij is het niet de bedoeling dat u alleen kijkt, maar daadwerkelijk ook zelf aan de slag gaat met de diverse robots.

Workshop 4 DRACHTEN | Programmeren kun je leren
Aan de slag met de basisprincipes van programmeren en coderen door Learn to Learn van LEGO Education. Ervaar hoe je eenvoudig door te handelen met 21e eeuwse vaardigheden aan de slag kan gaan. Vaardigheden als samenwerken, ict-basisvaardigheden, creativiteit, kritisch denken en probleem oplossen komen binnen Learn to Learn samen. Tijdens deze workshop wordt u stapsgewijs meegenomen en ervaart u dat programmeren/coderen ook prima past binnen andere domeinen als Nederlandse taal, Mens en samenleving, Rekenen/wiskunde, dan alleen Wetenschap en techniek.
Jelle de Jong van Play Learn Change, gecertificeerd LEGO Education-trainer zal de achterliggende onderwijsfilosofie en didactische principes van ontwerpend en onderzoekend leren door het gebruik van hart, hoofd en handen in deze workshop met Learn to Learn uiteenzetten.

Workshop 4 BERGEN OP ZOOM | 3D-printen in de klas, op zoek naar verborgen talenten
Met de 3D-printer is het mogelijk om de essentie van techniek en de werking ervan al lerend te ontdekken. De afstand tussen de eerste verwondering en het experimenteel uitwerken van een idee naar een concreet werkend product of dienst, wordt met de 3D-printer enorm verkort. Leerlingen gaan fantaseren, bedenken, ontwerpen, voorbereiden, bouwen, testen en (her)gebruiken. Ook ten aanzien van samenwerking en co-creatie wordt van hen wat gevraagd. De 21ste eeuwse vaardigheden komen volop aan bod. Om het project te doen slagen moet iedereen een bijdrage leveren, vertrouwen hebben op elkaars capaciteiten, het werk verdelen, afstemmen en evalueren. Een 3D-printer biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de leerkrachten. Zo schept het ruimte voor meer interactieve activiteiten in het klaslokaal en kan de leerkracht driedimensionale hulpmiddelen printen om moeilijkere onderwerpen te illustreren. Tijdens de 3D-print workshop van 3Dkanjers ontdekt u als leerkracht wat allemaal mogelijk is met de 3D-printer en hoe 3Dkanjers u hierbij kan ondersteunen. Deze workshop wordt gegeven door Remco Liefting, mede initiatiefnemer van 3Dkanjers. Bekijk hier alvast een voorproefje. 

Eventkalender & meer informatie

Benieuwd naar onze eventkalender voor het gehele schooljaar 2016 - 2017? Bekijk hier alle events. Voor meer informatie over de events kunt u een mail sturen naar infomiddag@heutink.nl.