Nieuwe media inzetten in de CKV-les

Geschreven op maandag 20 juni 2016

 

Technologie, media en kunst gaan hand in hand

Mediawijsheid is één van de 21e eeuwse vaardigheden en omvat 10 competenties die leerlingen nodig hebben om actief, bewust en kritisch deel te nemen aan de moderne mediasamenleving. Wéér een nieuw onderwerp waar bovenop het bestaande curriculum aandacht aan besteed moet worden. Of toch niet?

Op een dag zullen kunstenaars werken
met condensatoren, weerstanden en halfgeleiders,
zoals ze dat nu doen met penselen, violen en afval

Een geïntegreerde benadering

Nieuwe mediatools bevatten vaak een schat aan creatieve mogelijkheden. Dit maakt dat de kunst- en cultuurlessen zich uitstekend lenen voor de inzet van (nieuwe) media waardoor u uw leerlingen al doende mediawijzer maakt. Waar de opdracht voorheen luidde: ‘ontwerp en maak een spel’ kunt u de opdracht verfijnen: ‘analyseer een computerspel en ontwerp hiervan de bordvariant’. Of andersom natuurlijk! Vlogs, (digitale) fotografie, greenscreen, stopmotion, apps...de mogelijkheden zijn eindeloos. De kunst is om het inzetten van media niet als doel op zich te zien, maar als een van de mogelijke middelen binnen de ontwerpcyclus.

Sneller inspelen op actualiteit

Het op natuurlijke wijze kunnen combineren van leerdoelen op het gebied van culturele en kunstzinnige vorming enerzijds en de leerdoelen op het gebied van mediawijsheid anderzijds is niet de enige reden om aan de slag te gaan met nieuwe media in de kunstlessen. Het inzetten van digitale tools zorgt er ook voor dat u beter kunt inspelen op de belevingswereld van uw leerlingen en sneller kunt inspelen op de actualiteit.

Om u te inspireren en op weg te helpen, zetten we hieronder een paar voorbeelden waarbij technologie, media en kunst hand in hand gaan voor u op een rij.

--------------------------------------
Ontdekmedia
gratis mediatools en lessen
--------------------------------------

                               

Het gratis platform Ontdekmedia helpt u om nieuwe media in uw lessen te gebruiken. Op de website vindt u per vakgebied geschikte mediatools, veelgebruikte werkvormen, opdrachten en mediacompetenties om met leerlingen aan te werken. Elke mediatool is voorzien van heldere instructies en concrete tips voor het inzetten ervan in de les.

 

 

--------------------------------------
Kunst kijken
met Google Art Project
--------------------------------------

De (Nederlandstalige) mediatool Google Art Project is een goed gevulde website met kunstwerken, kunstenaars en musea van over de hele wereld. Alle kunstwerken zijn tot in detail tebekijken. Het is bijna net zo mooi als kunst in het echt bekijken. En de website biedt allerlei mogelijkheden om kunst te zoeken en te bewaren. Een bijzonder rijke bron voor het onderwijs. Binnen het Google Art Project kunnen leerlingen inloggen, kunstwerken uit de hele wereld opzoeken en opslaan in eigen galerijen. U kunt uw leerlingen bijvoorbeeld kunstwerken laten bekijken ter voorbereiding op een museumbezoek.

Nodig 
Computers, internetverbinding, één of meerdere Google-accounts.

Tijdsduur 
10 minuten om te leren bedienen, verder afhankelijk van gebruik.

Leerdoelen
?Leerlingen leren gericht naar kunstwerken kijken en de beeldtaal te plaatsen in een bepaalde periode of stroming.
?Leerlingen leren symboliek en beeldtaal herkennen.
?Leerlingen leren informatie zoeken, ordeneren en presenteren.
?Leerdoelen met betrekking tot mediawijsheid.
?Werken aan mediacompetenties.

 

 

--------------------------------------
Wat als er na jaren
weer een nieuwe Rembrandt opduikt?
--------------------------------------

Geprint werelderfgoed

Hoe zou het schilderij van de wereldberoemde Hollandse meester er dan uit zien? Met behulp van gloednieuwe technologie en ruim 150 gigabyte aan data weten we het. Het eindresultaat toont aan wat de techniek van nu kan toevoegen aan ons eeuwenoude werelderfgoed. Het schilderij, dat niet zou misstaan in een eregalerij in het Rijksmuseum, is opgebouwd uit dertien lagen en is volledig onttrokken aan technologie. Aan het geprinte kunstwerk is geen kwast te pas gekomen.  

           

Uniek in de wereld

De eeuwenoude schilder lijkt daarmee in 2016 weer tot leven gewekt. Het project, dat in totaal 18 maanden in beslag nam, is uniek in de wereld. Nog nooit is met behulp van algoritmes en gezichtsherkenning iets geproduceerd dat daadwerkelijk zou kunnen hebben bestaan. Het schilderij bestaat in totaal uit 148 miljoen pixels, gebaseerd op 168.263 schilderijonderdelen. Om de data te verzamelen zijn in samenwerking met Microsoft, het Rembrandthuis, het Mauritshuis en de TU Delft 346 Rembrandt-schilderijen gescand met een op maat gemaakte 3D-scanner. Samen met ingeschakelde Rembrandtexperts is alle data ‘op een hoop gegooid’ om er uiteindelijk één schilderij uit te destilleren. Lees hier meer of bekijk ‘The next Rembrandt' zelf op YouTube.

--------------------------------------
Virtual
reality
--------------------------------------

De mogelijkheid om de gebruiker ‘in’ een nieuwe situatie te plaatsen
zorgt voor een totaal nieuwe beleving van media.

Virtual reality zorgt voor een nieuwe beleving van media én van de les. Denk aan anatomieles waarbij een virtueel lichaam de plaats inneemt van een echt kadaver. Of het simuleren van verkeerssituaties voor theorieles waarbij ruimtelijk inzicht van groot belang is. Of aan virtuele reizen naar verre landen of zelfs andere planeten. Schilderijen komen ook beter tot hun recht in een grote ruimte dan op een plat scherm. Een VR-app geeft zelfs toegang tot het atelier van Vermeer, waar de bezoeker niet alleen de werkplaats kan bewonderen, maar ook meerdere schilderijen, voorzien van voice-over informatie. De kracht van zo’n onderdompelende ervaring is dat het meer indruk maakt, beter wordt onthouden en als leuk wordt ervaren door leerlingen.


The Dali dream

Dat kunst niet saai hoeft te zijn, bewijst het Salvador Dali Museum in St. Petersburg, Florida. In haar tentoonstelling ‘Disney and Dali: Architects of the Imagination’ is het mogelijk om als bezoeker in een schilderij van Dali te duiken met behulp van virtual reality: The Dali Dream.

Zodra je je virtual reality bril opzet, beland je in een donkere, onheilspellende woestijn. Je ziet een man met een kind; Dali en zijn vader. In de verte torenen twee grote standbeelden aan de horizon. Het zijn een biddende man en vrouw uit Dali’s schilderij ‘Archaelogical Reminiscense of Millet’s Angelus’, geschilderd rond 1933.

                Het houdt gelukkig niet op met dit ene schilderij. Het is een startpunt voor een grotere toer door de verbeelding van Dali. Zo zie je kasteelruïnes, de bekende olifanten met lange poten, een kreefttelefoon en een meisje dat touwtje springt. Met dit werk is er een geheel nieuwe manier uitgevonden om mensen kunst te laten ervaren en erbij te betrekken. 

Meer dan ooit kun je je inleven in een kunstenaar en zijn gedachtes. De werken van Dali zijn de perfecte match voor een dergelijke ervaring. Hij was zelf altijd innovatief en op zoek naar nieuwe vormen van kunst. Zelf niet in de gelegenheid om naar Amerika af te reizen voor dit spektakel? Met een smartphone kunt u een 360 graden video hier bekijken, komt u toch nog een beetje in de buurt.

  

Bron: Samsung Nederland

 

--------------------------------------
Apps in de CKV-les?
Leuk!
--------------------------------------

De nieuwste technologieën en de digitalisering hebben ook steeds meer invloed op kunst. Laat uw leerlingen op een leuke en leerzame manier kennismaken met de mogelijkheden met deze apps.

Prezi

De kunst van het presenteren: Prezi is het nieuwe Powerpoint. Het is een tool om online dynamische presentaties mee te maken. Bijzonder aan Prezi is de zoomfunctie waarmee je letterlijk inzoomt op een onderdeel uit je presentatie. Scholen maken gratis gebruik van Prezi met Edu Enjoy. Daarnaast kunt u voor een paar euro per maand kiezen voor Edu Pro, waarmee u geen datalimiet heeft én ook offline kunt werken. Bekijk Prezi.

 

Lapse It

Met behulp van deze applicatie kunnen uw leerlingen een Time lapse maken, een perfecte tool voor het vastleggen van zogenaamde ‘trage processen’ op video. Bij een Time lapse wordt er om de zoveel seconden een beeld vastgelegd. Deze beelden worden na het filmen achter elkaar ‘geplakt’ om het effect van een versnelde film te creëren. Maak bijvoorbeeld eens een Time lapse van het maken van een werkstuk. Bekijk Lapse it.

 

Thinglink

Op de (Engelstalige) website thinglink.com kunnen leerlingen heel snel en eenvoudig interactieve kaarten, posters, fotoalbums, infographics en catalogi ontwerpen en delen. Bekijk Thinglink.

 

Imovie

Deze videobewerkingsapp onderscheidt zich van de rest in deze categorie door het grote aantal bewerkingsmogelijkheden gecombineerd met een intuïtieve gebruiksvriendelijke interface. Leerlingen kunnen hiermee aan de slag met videobewerking en kunnen bijvoorbeeld een storyboard en titels aanmaken en videomateriaal versnellen of vertragen. Bekijk Imovie.  

 

Vine

Met behulp van deze applicatie kunnen leerlingen een korte (6 seconden), herhalende video maken. Ze kunnen de video voorzien van titel, beschrijving, categorie en tags. Video’s kunnen worden geupload naar Vine en eenvoudig gedeeld worden met anderen via social media en e-mail. De beperkte duur van video’s maakt dat deze app niet voor alle projecten gebruikt kan worden, anderzijds verplicht het leerlingen er toe het meest essentiële vast te leggen. Met Vine is het ook mogelijk korte stopmotion filmpjes te creëren. Bekijk Vine.

Vyclone

In deze applicatie draait het om coöperatie! Met behulp van deze applicatie werken de leerlingen samen om een video te creëren. Ze filmen met een aantal leerlingen tegelijk hetzelfde onderwerp of dezelfde activiteit waarna Vyclone het videomateriaal synchroniseert, het beste materiaal analyseert en automatisch een dynamisch filmpje creëert dat bestaat uit het materiaal van alle leerlingen. Bekijk Vyclone.

 

 

                  

Meer tips en inspiratie op het gebied van nieuwe media en kunst?

Bovenstaande informatie is afkomstig uit één van de artikelen uit ons STEAM-magazine. Heeft u nog geen exemplaar van dit glossy magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op of bekijk een voorproefje per hoofdstuk uit het magazine:

> bekijk Onderzoekend en ontwerpend leren
> bekijk Maken en programmeren 
> bekijk Smart learning
> bekijk Kunst en nieuwe media
> bekijk Inrichten van het vaklokaal

 

 

Save the date: Nationale STEAM-DAG!

Wilt u meer weten over STEAM? Quest en Heutink organiseren op 12 oktober a.s. gezamenlijk de eerste Nationale STEAM-dag voor vakdocenten uit het voortgezet onderwijs en bovenbouwleerkrachten uit het basisonderwijs. Dagvoorzitter Thomas Hendriks (hoofdredacteur Quest) leidt u door een inspirerend programma vol prikkelende lezingen, interactieve workshops, stevige stellingen en nieuwe inzichten op het gebied van wetenschap, techniek en kunst in het onderwijs.

Vroegboekvoordeel
Schrijf u nog voor het einde van dit schooljaar in en u ontvangt uw toegangsbewijs t.w.v. 50,- gratis.
Klik hier voor meer informatie en inschrijven.