Techniek & Wetenschap

Maken en programmeren

Maakonderwijs op de kaart

FabLabs en Makerspaces, werkplaatsen waar je eigen ideeën kunt realiseren door computergestuurde machines, schieten als paddenstoelen uit de grond. Op steeds meer plekken in Nederland zien we dat op eigen initiatief en vanuit een voortrekkersrol de maakbeweging en scholen samenwerken om het onderwijs te vernieuwen. En het internet barst inmiddels van de maakideeën voor kinderen en jongeren. Kortom: maakonderwijs is hot!


Het Ministerie van OCW signaleert, herkent, erkent en stimuleert de kracht van maakonderwijs inmiddels ook en legt steeds meer nadruk op ‘leren door maken’. Als vakdocent is dit voor u niets nieuws. Elke dag bent u bezig uw leerlingen te inspireren en begeleiden in het maken en creëren. Wel zien we dat ICT en technologie een steeds grotere rol spelen in het maakonderwijs. En dat maken zich niet meer beperkt tot vakken als techniek, handvaardigheid of CKV. Wij zetten nog een keer voor u (of: voor uw collega’s) op een rij waarom maken ook al weer zo belangrijk is. Zodat we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat maakonderwijs nog meer op de kaart komt.

 

Meer over maken en programmeren

                                     

Waarom aan de slag met maakonderwijs?
Maken maakt gelukkig! Het vormgeven van ons eigen leven en onze eigen wereld maakt gelukkig. Alleen maar passief consumeren maakt ons onrustig. Het maakonderwijs heeft naast een positief effect op onze huidige en toekomstige samenleving ook een positief effect op het individuele welzijn van leerlingen. Maar hoe start je met maakonderwijs? Lees meer 

   

3D-printen in meer dan drie dimensies bekeken
Inmiddels heeft het 3D printen zijn intrede in het onderwijs gedaan. Maar hoe verleggen we de focus van de mooie geprinte eindresultaten naar de belangrijke weg ernaar toe? Hoe creëer je meer aandacht voor het proces, gekoppeld aan leerdoelen en vaardigheden? Peter Hulsenboom is praktijkinstructeur opleiding leraar techniek aan de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht en legt uit. Lees meer

 

De LEGO Education Innovation Studio van Saxion
Met de LEGO Education Innovation Studio (LEIS) van Saxion wil de hogeschool bijdragen aan de behoefte aan hooggeschoold technisch personeel in de regio. Hoe? Door kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie, door gebruik te maken van LEGO® Education. Lees meer

 

                  

Het eerste STEAM-magazine!

Bovenstaande informatie is afkomstig uit ons STEAM-magazine. Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op of bekijk een voorproefje van de overige hoofdstukken uit het magazine:

> bekijk Onderzoekend en ontwerpend leren 
> bekijk Smart learning
> bekijk Kunst en nieuwe media
> bekijk Inrichten van het vaklokaal

 

 

 

 

 

Inloggen

Log in om een bestelling te plaatsen

  • 100+ jaar ervaring
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Grootste assortiment
  • Direct uit voorraad leverbaar (m.u.v. meubilair & ICT)